Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Lewy sierpowy

Tegoroczna zima jest jak lewy sierpowy dla miłośników białego szaleństwa i właścicieli wyciągów. Dla nas ciepła pogoda oznacza tylko jedno: szybciej niż w ubiegłych latach startujemy z testami nowości, a w tym sezonie zebrało się ich całkiem sporo. 

BMW, Kawasaki, Triumph czy Yamaha – oto nowe modele testowane w tym wydaniu. Gdyby postarać się przyporządkować je do odpowiednich klas, okaże się, że w większości przypadków są to maszyny turystyczne i nakedy. Czyżby następował zmierzch turystycznych enduro? Nic z tych rzeczy! Zdradzę tylko, że już za miesiąc wybieramy się na prezentację nowego Triumpha Tigera 900, który jeśli będzie tak dobrze jeździł, jak wygląda, ostro namiesza w swojej klasie. Wracając jednak do nowości z aktualnego wydania. Miałem okazję jeździć BMW F 900 XR – motocyklem, który ma zaskarbić sobie sympatię miłośników wygodnej i komfortowej turystyki oraz nie jest tak ekstremalny, jak większy „1000”. Choć na pierwszy rzut oka obie maszyny są do siebie niezwykle podobne, to dzieli je 60 KM mocy i – co chyba ważniejsze – dwa odmienne charaktery. 1000 XR sprzed lat był dziki i szalony. Prowadził się znakomicie, ale chwila nieuwagi wystarczyła, by pożegnać się z prawem jazdy, bo maszyna w okamgnieniu łamała wszelkie ograniczenia, nawet te autostradowe. 900 XR to inny świat. Równie wygodny i równie łatwo się prowadzący, ale zdecydowanie spokojniejszy niż mocniejszy czterocylindrowiec. Gdy doposażysz go we wszystkie elektroniczne gadżety, w tym elektronicznie sterowane zawieszenia czy ABS na zakręty, poczujesz się na nim bezpiecznie jak na domowej kanapie. To będzie się podobać nowym motocyklistom, którzy dopiero zaczynają zabawę z dwoma kołami.

Dość podobną drogą poszło Kawasaki z Ninja 1000 SX. Najnowsza wersja tej maszyny nieco złagodniała, choć ciągle nie można o niej powiedzieć, że brak w niej emocji. Wygląda ekstrawagancko, jest wygodna, komfortowa i mimo delikatnej nadwagi daje mnóstwo frajdy z jazdy. Choć w kokpicie króluje wyświetlacz TFT, gdzieś pod owiewkami kryje się IMU i komputer sterujący mapami silnika, a motocykl możesz ustawić za pośrednictwem aplikacji w smartfonie, to zieloni pozostali wierni tradycji i zawieszenia w tym modelu będą ustawiane klasycznie – za pomocą zwykłych śrubek.

A nowa Yamaha MT-03? Ten motocykl jest adresowany do młodych ludzi, którzy osiągi pozostawiają gdzieś na drugim planie. Dlatego w tym przypadku i w tej klasie motocykli bardziej liczy się wygląd, a tego nie można odmówić całej rodzinie nowych MT-ków. Zmiany w nowych motocyklach na pierwszy rzut oka wcale nie są tak ogromne, jak w modelach sprzed lat. To może oznaczać tylko jedno: zamiast rewolucji mamy ewolucję. To dobrze, bo – jak wiadomo – nie wszystkie rewolucje były udane.

Polecamy:

Afrykańskie bliźniaki
Na pierwszy rzut oka są identyczne, wystarczy jednak zajrzeć pod owiewki, by odkryć, że wyraźnie się różnią. Jak bardzo? By się o tym przekonać, porównaliśmy dwie Hondy Africa Twin Adventure Sports: CRF 1000 L rocznik 2019 i CRF 1100 L rocznik 2020.

Czarne złoto motocyklisty
Dobranie opon właściwych do preferowanego stylu jazdy to ważna rzecz. Tymczasem wygląda na to, że kolejny sezon obfitować będzie w premiery. Rzuciliśmy okiem na rynek i już wiemy, co nowego na sezon 2020 przygotowali producenci motocyklowych opon.

TEST + TECHNIKA

16 Ogień i woda

Mimo groźnego wyglądu, obce mu są maniery dzikusa. To rozsądna maszyna, z którą zaprzyjaźni się każdy miłośnik turystyki i zakrętów. Czy konkurenci powinni bać się BMW F 900 XR?

22 Uśmiech proszę!

Fajny motocykl powinien nie tylko dobrze jeździć, ale i ładnie wyglądać. Tę starą prawdę wzięli sobie do serca twórcy BMW F 900 R.

24 Jestem Ninja

Najnowsze wcielenie Kawasaki Ninja 1000 SX miało ucieszyć zarówno miłośników szybkiej turystyki, jak i jazdy w sportowym stylu. Postanowiliśmy sprawdzić, czy plan się powiódł.

30 Afrykańskie bliźniaki

By przekonać się, czy faktycznie lepsze jest wrogiem dobrego, porównaliśmy dwie Hondy Africa Twin Adventure Sports: CRF 1000 L rocznik 2019 i CRF 1100 L rocznik 2020. Wynik niektórym może dać do myślenia.

40 Show must go on

Czy prawdziwy gentleman potrafi dać w zęby i posłać rywala na deski? Tak, o ile nazywa się sir Thriumph Thruxton RS.

46 Young guns

Małe pojemności zyskują na znaczeniu, nic więc dziwnego, że kolesie z Yamahy postanowili nieco odświeżyć modele MT-03 i MT 125. Rzuciliśmy okiem na efekty ich pracy i mamy kilka uwag.

50 Dwie drogi do celu

Z pozoru podobne, w rzeczywistości zupełnie inne. Husqvarna Svartpilen 701 i Yamaha 700 Xtribute to dwa pomysły na neoklasyka.

58 Na poważnie

Na skuterze Kymco X-Town 125 nawet duży facet nie narzeka na brak miejsca. A jak ten skuter radzi sobie zimą w mieście? Sprawdziliśmy na własnej skórze.

SERWIS

60 Sportowe DNA

Już od dziesięciu lat Ducati Diavel budzi emocje i rozpala zmysły, ale czy kupno tej maszyny z rynku wtórnego jest na pewno dobrym pomysłem?

62 Powrót do przeszłości

Coś dla szukających potężnego nakeda – jasne i ciemne strony używanej Yamahy XJR 1300.

64 Taniec lekkich goryli

Do pojedynku maszyn używanych stanęli dwaj pożeracze przestrzeni: BMW R 1200 RT oraz Triumph Trophy 1200. Walka była wyrównana.

74 Zimowy tuning

Kiedy pogoda nie sprzyja lataniu, zawsze można zejść do garażu, popracować nad motocyklem i uzbroić go w to i owo. Zobacz listę akcesoriów, które możesz zamontować samodzielnie.

78 Czarne złoto motocyklisty

Dobranie opon właściwych do stylu jazdy to ważna rzecz, tymczasem wiele wskazuje na to, że w tym roku będzie w czym wybierać. Zobacz, co nowego przygotowali producenci motocyklowych opon.

84 W pogoni za osiągami

Więcej mocy, lepsza elastyczność, wyższa kultura pracy... Jak oni to robią? Zgłębiamy tajniki budowy sportowych silników motocyklowych.

MAGAZYN

90 Znowu Kosowo

Najmłodsze państwo Europy widziane z perspektywy motocyklowego siodełka.

SPORT

96 Salam alejkum

Z 342 startujących do mety dotarło 234, czy zmiana kontynentu sprawiła, że tegoroczny Rajd Dakar różnił się od poprzednich?