Od redaktora:

Jacek Ociepko

Rozwiń

Czarna magia

Dla wielu motocyklistów wybór odpowiedniej opony to czarna magia. I w tym momencie do akcji wkraczamy my (oczywiście cali na biało), aby pomóc w wyborze! W tym numerze testujemy dla was opony do motocykli turystyczno-sportowych.

Dla wielu motocyklistów wiosna jest sygnałem, że czas zabrać się za przygotowanie maszyny do sezonu. Wymiana oleju, akumulatora, płynu czy klocków hamulcowych to najczęstsze czynności wykonywane po zimie. Nie są one szczególnie skomplikowane, dlatego wielu wykonuje je samodzielnie. Znalezienie zamienników części, które się zużyły, też nie jest skomplikowanym zadaniem, bo wystarczy rzut oka do instrukcji obsługi, żeby wiedzieć wszystko, co trzeba. Sprawa zaczyna się komplikować, gdy pojawia się temat wymiany opon. Rzecz jest tym ważniejsza, że dotyczy zdrowia i bezpieczeństwa.

Czym więc kierować się przy wyborze opon? Najlepszą podpowiedzią zawsze będzie test. Problem polega na tym, że jego przygotowanie i przeprowadzenie jest niesamowicie skomplikowane logistycznie i kosztowne. Bo przecież do testu potrzeba po kilka kompletów opon każdej marki, najlepiej kupionych w niezależnym sklepie. Aby test był rzetelny, opony trzeba testować w porównywalnych warunkach, a to oznacza konieczność wynajęcia toru na co najmniej kilka dni, zatrudnienia ekipy serwisowej, ekipy testującej, kilku identycznych motocykli oraz ogarnięcia miliona szczegółów typu fotograf, catering itp. Co więcej, opony turystyczne powinny nawinąć podczas testu spory dystans, a ekipa testująca powinna ocenić zmiany po dużym przebiegu. Sporo tego! Mamy to szczęście, że wraz z kilkoma europejskimi magazynami motocyklowymi przygotowujemy takie testy, by następnie zaprezentować ich wyniki. W tym roku przetestowaliśmy sześć kompletów gum sportowo-turystycznych w popularnych rozmiarach: 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17. Jak zwykle wpływ na ocenę końcową miał test przyczepności na mokrej nawierzchni. W tym roku zwycięzcą okazał się zestaw... Ciekawy? Zajrzyj na stronę 74. Za miesiąc druga część testu. Będzie o oponach sportowych z homologacją drogową.
Ponieważ wielu z Was ujeżdża starsze motocykle, zapewne niechętnie wydajecie kasę na najnowsze, zwykle droższe modele opon. Tych zapraszam na naszą stronę internetową www.motocykl-online.pl. Jeśli w wyszukiwarkę wpiszesz: „test opon”, pojawią się artykuły z ubiegłych lat. Dzięki nim łatwiej wybierzesz sporo tańszy komplet poprzedniej generacji, najodpowiedniejszy dla Twojego motocykla i najlepiej pasujący do Twojego stylu jazdy – najlepsze na mokrym, z najmniejszym zużyciem itp. Pamiętaj, że nowe opony kupione u autoryzowanego sprzedawcy są nieporównanie lepsze od tych z paki dostawczaka na motobazarze. Niższa ich cena niższą ceną, ale przecież naprawa motocykla nawet po lekkim ślizgu do tanich nie należy. Że o bezpieczeństwie nie wspomnę.
Trzymaj się zdrowo i do zobaczenia w trasie!

Polecamy:

666 – The number of the beast

W latach 70. Benelli 750 Sei, Honda CBX 1000 i Kawasaki Z 1300 zmieniły spojrzenie na motocykle. Mimo upływu czasu te motocykle także dzisiaj robią ogromne wrażenie. Sześć cylindrów to jest to! Zatem jedziemy!

Na słońce i na deszcz

Który zestaw opon sportowo-turystycznych jest najlepszy? Oto nasz test sześciu kompletów w popularnych rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17.

Test i technika

16 Wyjście z cienia

Podczas gdy Aprilia RS 660 – premiera sprzed paru miesięcy – spijała śmietankę popularności, w jej cieniu dojrzewał bohater drugiego planu. Oto i on: Aprilia Tuono 660.

24 666 – the number of the beast

W latach 70. Benelli 750 Sei, Honda CBX 1000 i Kawasaki Z 1300 zmieniły spojrzenie na motocykle. Mimo upływu czasu te motocykle także dzisiaj robią ogromne wrażenie. Sześć cylindrów to jest to! Zatem jedziemy!

32 Jak ogień i woda

Oba te motocykle mają ten sam silnik, za to ich charaktery są z dwóch światów. Porównujemy Yamahę MT-07 i Ténéré 700.

40 Ride good and be cool

Nawet jeśli na pierwszy rzut oka stwierdzisz coś innego, szybko zorientujesz się, że BMW R 18 i Harley Fat Boy 114 mają ze sobą bardzo wiele wspólnego. Ciekawyś, co mamy na myśli?

48 Urok i wdzięk

Moto Guzzi skończyło właśnie 100 lat. Jak uczcić te okrągłe urodziny? Np. przejażdżką nową wersją V7 – motocykla, który od ponad 50 lat ucieleśnia ducha marki.

Serwis

52 Z jak zieleń

Kawasaki Z 750, 800 i 900 – można je z czystym sumieniem polecić jako motocykle z drugiej ręki.

58 Białe kruki

Ten pojedynek motocykli używanych jest nietypowy, bo stanęły do niego maszyny na tyle wyjątkowe, że zobaczenie ich na ulicy jest jak trafienie szóstki w totka. Oto Benelli TnT 1130 i Buell 1125 CR.

70 Spokojna głowa

Kask to jedyny wymagany przez polskie prawo element ochrony motocyklisty. Poznaj technologie stosowane w produkcji kasków, które dbają o nasze zdrowie i życie.

74 Na słońce i na deszcz

Który zestaw opon sportowo-turystycznych jest najlepszy? Oto nasz test sześciu kompletów w popularnych rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17.

86 Nagrody rozdane

Komplet 108 nagród tegorocznej edycji plebiscytu Best Bikes ma już swoich właścicieli. Sprawdź, czy jesteś na liście zwycięzców.

Magazyn

92 Dobry duch

Nie wszystkie współczesne customy muszą być café racerami. Dowodem na to niech będzie dzieło sztuki, które wyszło spod ręki Dirka Oehlerkinga – Phantom Good Ghost.

98 Lwie serce

Dziś firma Peugeot to głównie samochody i skutery. Ale w ponad 120-letniej historii tej marki były i inne osiągnięcia. Np. pierwszy skuter elektryczny wypuszczono już w 1996 roku.

104 Forma, refleks, koncentracja

Przygotowania do sezonu motocyklowego to zadbanie o motocykl, ale też o własną kondycję. Bo jazda na motocyklu to w dużej mierze praca ciałem, niech więc będzie ono w dobrej formie.

106 Suwalski święty spokój

Suwalszczyzna jest najczęściej kojarzona jako polski biegun zimna. Ale ten region warto poznać także z innej – motocyklowej strony, bo można tam odnaleźć rzecz trudno gdzie indziej osiągalną: święty spokój.

110 Norwegia, czyli czerwcowe chłody

Plan był prosty: w 18–19 dni, tzn. na spokojnie dotrzeć na Nordkapp. Relacja z podróży naszych czytelników do najdalej na północ wysuniętego miejsca Europy.

Sport

116 El Polaco

Jedyny Polak w mistrzostwach Europy Moto 2 opowiada o tym, jak zamierza dołączyć do mistrzostw świata Moto2 i walczyć o tytuł w tej klasie.