Od redaktora:

Rozwiń

Róbmy swoje

Przygotowanie tego wydania było chyba jednym z najpoważniejszych wyzwań, jakie pamiętam. Trudno pisze się testy, ocenia akcesoria, opisuje motocyklowe trasy, wiedząc, że tuż za granicą toczy się wojna.

Motocykl od zawsze był sposobem na ucieczkę od rzeczywistości, pozwalał skupić się wyłącznie na hobby i dać odpocząć skołatanym nerwom. Aby poradzić sobie z sytuacją, z którą zderzyliśmy się pod koniec lutego, pozostaje robić swoje i pomagać.

Nadchodzi wiosna, nastał więc czas, by przymierzyć się do zmiany opon. Ale jak wybrać te najlepsze? Niech pomocą będą ci nasze testy. Przygotowujemy je niemal co roku, starając się, by w porównaniu pojawiły się również najnowsze produkty. Tak jest i tym razem. W tym wydaniu (str. 72) zamieszczamy test sześciu kompletów do maszyn sportowych. To znakomity wybór, gdy lubisz szybką jazdę, na co dzień dojeżdżasz motocyklem do pracy, a w weekendy chcesz się sprawdzić na track dayu. Podczas testów przyglądaliśmy się zachowaniu opon na zwykłych drogach, jak i na torze, sprawdzaliśmy, jak zachowują się one na suchej i mokrej nawierzchni, na dystansie 2000 kilometrów dokładnie zmierzyliśmy stopień ich zużycia. Podsumowanie wyników z każdej z wymienionych konkurencji pozwoliło wyłonić zwycięzcę. A skoro o punktach mowa, to chcę zwrócić twoją uwagę na niewielkie różnice punktowe dzielące najlepszy i najgorszy zestaw. W tym teście jest to zaledwie 36 punktów na 400 możliwych. Czyli różnica stanowi niecałe 10%. To oznacza, że różnice między współczesnymi oponami są minimalne, że nie da się już powiedzieć, iż jeden z zestawów jest super, a drugi to totalna porażka. Za miesiąc druga część testu, czyli opony sprawdzające się w turystyce.
Dekada to szmat czasu. Co w motocyklach zmieniło się przez tych 10 lat? Postanowiliśmy to sprawdzić i opisać rozwiązania, które zrewolucjonizowały współczesne bike’i. Wiedząc, że jest ich znacznie więcej, wybraliśmy 14 naszym zdaniem najważniejszych. Wyniki naszej burzy mózgów i subiektywne zestawienie technicznych rozwiązań, bez których nie wyobrażamy sobie współczesnych motocykli, znajdziesz na stronie 92.
Nie ma się co oszukiwać, że jesteśmy aniołami. Do wielu z nas, gdy tylko przerzucimy nogę nad kanapą, dociera szept: „Dodaj gazu, nie zastanawiaj się – wyprzedzaj! Jedź szybciej, przecież potrafisz!”. Nie znam motocyklisty, który nie zarobiłby w podobnej sytuacji mandatu. Ale od stycznia sytuacja się zmieniła, bo wysokość kar wystrzeliła w kosmos. Dzisiaj mogę powiedzieć, że tanio to już było. Na przykład za jazdę po chodniku mogą ci sypnąć nawet 1500 zł, nie mówiąc o punktach karnych. Zebraliśmy siedem często popełnianych grzechów, jak chociażby wspomniana jazda po chodniku, i wyceniliśmy je według obowiązującego taryfikatora. Jesteś ciekaw, jak bardzo może stopnieć zawartość twojego portfela? Siedem grzechów może kosztować cię w sumie prawie 9000 zł! Zainteresowany, co zrobić, by nie stracić takiej kasy? Jeśli tak, zajrzyj na stronę 100.
Mam nadzieję, że zły sen, który rozpoczął się pod koniec lutego, niebawem się skończy. Do tego czasu pomagajmy sobie i róbmy swoje.

Polecamy:

Na wysokich obrotach

Radykalny KTM RC 390 po 8 latach od premiery doczekał się nowego wcielenia. Ma na pokładzie sporo interesujących rozwiązań i wciąż jest jednym z najszybszych motocykli w tej klasie. To jednak nie oznacza, że będzie mu łatwo w starciu z Yamahą R3. Kto wywalczy pole position w tej klasie?

100 000 zakrętów

W tym numerze bierzemy na warsztat opony, które mają dać radę na torze w czasie track dayu, jak i podczas codziennej eksploatacji. Na zwykłych drogach, na torze, na mokrej nawierzchni oraz podczas testu trwałości sprawdzamy, kto najlepiej wykonał ten szpagat. Nie oszczędzaliśmy ani opon, ani siebie – w sumie pokonaliśmy 100 000 zakrętów.

Test + technika

14 KTM RC 390 vs Yamaha R3

KTM RC 390, który po 8 latach od premiery doczekał się nowego wcielenia, znów jest jednym z najszybszych motocykli w tej klasie. Co na to Yamaha R3?

20 Aprilia Tuareg 660, BMW F 750 GS, Yamaha Ténéré 700

Turystyczne enduro niejedno ma imię. Przetestowaliśmy Aprilię Tuareg 660, która rzuciła wyzwanie BMW F 750 GS oraz Yamasze Ténéré 700.

36 Kawasaki Z 900, Kawasaki Z 650

Literka Z w Kawasaki od 50 lat jest przypisana mocnym nakedom. Dziś gama zetów obejmuje maszyny – od Z 125 po dużego, doładowanego sprężarką Z H2. Między nimi znajdziemy podobne, a jednak całkiem różne modele – Z 650 i Z 900.

42 BMW K 1600 GT

Norma Euro 5 ma dwa oblicza. Jedno jest przyjazne, bo ekologiczne. Drugie zabójcze, bo odpowiada za zniknięcie z rynku wielu fajnych motocykli. W tym roku Euro 5 dopadło serię beemek K 1600.

46 Honda Adv 350

Hondy zaprojektowane w firmowym Europejskim Centrum Designu mieszczącym się w Rzymie od razu stają się hitami sprzedaży. Tak było z Africą Twin czy X-ADV 750. Czy nowa Honda ADV 350 również jest skazana na sukces? Mówimy: sprawdzam!

52 BMW CE 04

Po doświadczeniach z elektrycznymi samochodami BMW elektryfikuje także motocykle. Dosiadamy BMW CE 04 – nowego skutera elektrycznego, który szokuje swoim wyglądem i osiągami.

Serwis

56 Używany Triumph Rocket III

Rocket III to król kingsajzu. Jest potężny i wyróżnia się w tłumie. A co z prowadzeniem i trwałością? Czy warto rozglądać się za sztuką z rynku wtórnego?

62 Hyosung GT 650 kontra Suzuki SFV 650 Gladius

W pojedynku motocykli używanych zestawiliśmy Hyosunga GT 650, czyli koreańską kopię Suzuki SV, oraz Suzuki Gladiusa – następcę pierwszej SV-ki.

68 Garaż

W tym miesiącu tę rubrykę zdominowały motocyklowe kurtki. Znajdziesz w niej propozycje najnowszych skór i teksów zarówno dla niej, jak i dla niego.

72 Test opon (cz. 1)

Sprawdzenie przyczepności na mokrym i suchym asfalcie, pomiar zużycia na dystansie 2000 km... – tym zajmiemy się w pierwszym z tegorocznych testów opon. Sprawdzimy sześć kompletów gum w rozmiarze 120/70 ZR 17 i 190/55 ZR 17, nadających się zarówno na ulicę, jak i na tor.

86 O co warto zadbać przed pierwszą jazdą

Nowy sezon tuż-tuż, a wraz z perspektywą pierwszego wyjazdu wracają stare problemy. Motocykl nie chce zapalić, a rzucone jesienią w kąt ciuchy wyglądają jak... Oto kilka patentów, byś nie musiał odkładać na później pierwszej jazdy.

Magazyn

92 10 lat zmian

Jeszcze 10 lat temu jedynymi nowoczesnymi systemami w motocyklach były nieskomplikowana kontrola trakcji i ABS. Czas jednak nie stoi w miejscu. Oto 14 rozwiązań, bez których trudno wyobrazić sobie współczesny motocykl.

100 Jak nie stracić 9000 zł

Każde z tych siedmiu wykroczeń to nasz chleb powszedni. Wiemy, że grzeszymy, a jednocześnie skwapliwie korzystamy z okazji, jakie stawia przed nami motocykl. Radzimy, jak nie stracić na mandaty prawie 9000 zł.

104 Wyprawa wzdłuż Bugu

Nadbużanka biegnie dziś wzdłuż granicy między wojną i pokojem. W zachwycie nad pięknem tej trasy łatwo zapomnieć, jak trudną historię mają do opowiedzenia tamtejsze strony.

108 Wśród fiordów i gejzerów

Maike i Lennart od dawna marzyli o Bożym Narodzeniu spędzonym w Kapsztadzie, oczywiście dojeżdżając do celu na motocyklach. Przygotowania do wyprawy szły pełną parą, gdy plany pokrzyżował koronawirus. Zamiast poddać się rozpaczy, wybrali się w zupełnie innym kierunku – na północ Europy.

Sport

114 Moto GP – pierwszy wyścig

Start sezonu MotoGP 2022, pierwszego od lat bez Valentino Rossiego, wykazał, że legendarny The Doctor może spać spokojnie. Ma godnych następców...

118 Motocykl z Moto GP

Ostatnie lata w technice motocykli MotoGP stoją pod znakiem elektroniki i aerodynamiki. Oczywiście dotyczy to też maszyn na sezon 2022.