Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Testy, prezentacje, wyjazdy

Początek tego sezonu był dla nas bardzo pracowity. Ale warto było! Nagrodą za pracę jest grubszy niż zwykle magazyn, który trafia w twoje ręce.

Uff, tegoroczna wiosna była dla naszej redakcji bardzo pracowita. Po pierwsze przygotowaliśmy dla Was dwa wydania specjalne: z nowościami – katalog „Motocykle 2019” i drugi, poświęcony sprzętom z rynku wtórnego – „Motocykle używane”. Gdy trzymasz ten numer w rękach oba wydawnictwa są już w sprzedaży. Po drugie z niektórymi z Was spotkaliśmy się podczas trzech imprez targowych – w Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu. Po trzecie wiosna jest czasem serii przedsezonowych prezentacji nowych motocykli i opon. Z tego powodu sporo czasu spędziliśmy na wyjazdach. Jak zwykle były to fajne, ale i męczące wydarzenia. W naszym przypadku możliwość pojeżdżenia nowymi motocyklami z nawiązką rekompensuje zarwane noce i godziny spędzone przed komputerem. Nie będę ukrywał: kochamy swoją robotę!

Co było najbardziej zaskakującą nowością ostatnich tygodni? Na pierwszym miejscu postawiłbym sportowe BMW S 1000 RR. Zmienne fazy rozrządu w silniku, potężny pakiet elektroniki, odchudzenie motocykla o 11 kg (!) w porównaniu do poprzednika i moc maksymalna osiągająca 207 KM – te informacje robią wrażenie. Powstała zatem maszyna piekielnie szybka, mocna i lekka. Diament bez rysy? Dla niektórych nie, bo w najnowszej wersji zniknęła asymetria przednich lamp będąca znakiem rozpoznawczym S 1000 RR. Dla mnie ważniejsze od wyglądu maszyny jest to, jak ten motocykl jeździ. A jeździ znakomicie, o czym na stronie 18 pisze Michał, relacjonując wrażenia z pierwszej jazdy.

Mnie przypadła w udziale przyjemność sprawdzenia na krętych drogach Sardynii, jak sprawy mają się z nowym Moto Guzi V85 TT. Ten motocykl spodobał mi się już w chwili prezentacji prototypu. Może dlatego, że nawiązuje do maszyn z Rajdu Dakar z lat 90., a może dlatego, że włoski styl jest dopracowany w najdrobniejszym szczególe. Nie ma w nim tak wiele elektroniki, jak we wspomnianej wyżej beemce, silnik gra w innej niż beemka lidze. To wcale nie oznacza, że nie miałem przyjemności z jazdy. Co więcej, czerpałem ją garściami! Chcesz wiedzieć więcej o nowym turystycznym enduro utrzymanym w klasycznych klimatach? Zajrzyj na stronę 26.

Początek sezonu to świetny moment do testów nowych opon. Jarek wybrał się na prezentację sportowo-turystycznych Dunlopów Sportsmartów MK3. Poprawiono w nich przyczepność na mokrej nawierzchni przy jednoczesnym wydłużeniu trwałości i zachowaniu dobrych właściwości na suchym. Jeśli jeździsz motocyklem sportowym i od czasu do czasu bierzesz udział w track dayu powinieneś przyjrzeć im się. Test nowych Dunlopów znajdziesz na str. 100.

Tradycyjnie na wiosnę „Motocykl” tyje. Tradycji musiało stać się zadość – ten numer ma objętość 148 stron, do których lektury zapraszam.

Polecamy:


Jazda na chilloucie

Moto Guzzi V85 TT urzeka klasycznym wyglądem i starannym wykonaniem, nie jest to jednak maszyna w ciężki teren. Orzeł z Mandello del Lario znów leci.


Wysokie napięcie


Nowy silnik i zawieszenia, 207 KM, a do tego lepsza ergonomia i pakiet zaawansowanej elektroniki. Nowa wersja S 1000 RR dowodzi, że kolesie BMW odwalili kawał dobrej roboty.

TEST + TECHNIKA

18 Wysokie napięcie

Mniejsza masa, większa moc i całkowicie nowy wygląd. Jeździliśmy najnowszą wersją BMW S 1000 RR i wiemy, co jeszcze różni ją od poprzednich.

26 Jazda na chilloucie

Moto Guzzi V85 TT urzeka klasycznym wyglądem i starannym wykonaniem, nie jest to jednak maszyna w ciężki teren. Orzeł z Mandello del Lario znów leci.

32 Taniec z szablami

Nowa maszyna, czy stary znajomy po liftingu? Jak jeździ Suzuki Katana 2.0? Postanowiliśmy sprawdzić, czy samurajski miecz cały czas tnie rywali.

38 Totalny brak logiki

Triumph Scrambler 1200 łamie schematy. Wypróbowaliśmy, jak nowoczesna maszyna w klasycznym stylu radzi sobie na wertepach.

46 Zagubiony Świat

Stare kontra nowe. Porównanie Kawasaki ZX-6R z lat 2019 i 2013, czyli drugie życie tego samego motocykla.

54 CAN-AM jak buggy

Can-Am Ryker mocno różni się od potężnego Spydera. Ta lżejsza i tańsza maszyna świetnie pozwala zdrowo zaszaleć na szutrowych dróżkach, zwłaszcza w wersji 900 Rally.

58 Mniej niż zero?

Świetne osiągi, krótki czas ładowania baterii i ładny wygląd. Zero SR/F wyznacza nowe standardy wśród motocykli elektrycznych.

62 Wujek samo zło

Nowy Kymco Xciting 400 S wygląda naprawdę bojowo. A jak radzi sobie w mieście i podczas dalszych wypadów?

64 Mocy przybywaj!

Nasze porównanie sprzęcików klasy 125: Aprilii SX 125, Hondy CB 125 R, Suzuki GSX-R 125, KTM-a 125 Duke’a, SWM SM 125 R, Kawasaki Z 125, Yamahy YZF-R 125 oraz leciwego Suzuki RG 125 F.

84 Bollynaked

Czy Bajaj Pulsar NS 125 – hinduski bzyk kosztujący 7999 zł – powtórzy sukces większych kuzynów?

SERWIS

86 Agent 007

Kupujemy motocykl używany: Triumpha Thruxtona R z przebiegiem 50 000 km.

92 Budget bike battle

Motocykl z drugiej ręki – Yamaha MT-07 czy Suzuki SV 650 A?

106 Moc powietrza

Opór powietrza to spory problem dla projektantów motocykli. Jak sobie z nim radzą ci, którzy pracują nad sportami?

110 Droga jest celem

Testowaliśmy najnowsze opony Dunlopa – szosowe Sportsmarty MK3.

MAGAZYN

114 To już koniec?

Nasze wrażenia z targów motoryzacyjnych Poznań Motor Show 2019.

118 Walcz do końca

Jak zachować się po wypadku, o czym pamiętać i do kogo zwrócić się o pomoc, by uzyskać odszkodowanie.

124 Kim jest polski motocyklista?

Wiemy to z ankiety, w której udział wzięli głosujący w Best Bikes 2019.

130 Pierwsza runda

W krótkich żołnierskich słowach radzimy, jak dobrze wejść w motocyklowy sezon. Ostrożnie podczas pierwszej jazdy!

MAGAZYN

132 Całe piękno kanarów

Nasz czytelnik dokładnie zjeździł motocyklem Gran Canarię.

SPORT

138 Powrót bestii

Po dwóch rundach tegorocznego MotoGP liderem klasyfikacji jest... Márquez.

142 Umarł król, niech żyje król!

Bautista triumfuje w Tajlandii, Rea ma problem. W WSBK szykuje się gorący sezon.