Od redaktora:

Jacek Ociepko

Rozwiń

Czy to już koniec?

Czyżby klasyczne targi motocyklowe przechodziły do historii? Tegoroczne edycje w Warszawie i Wrocławiu pokazały, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Nie można jednak wykluczyć, że producenci pójdą za przykładem ducati i będą pokazywali nowości tylko na ekranach monitorów.

Tegoroczne warszawskie targi, które odbyły się 1 kwietnia, były jak primaaprilisowy żart. W dwóch halach pojawiło się niewielu wystawców, bardzo szerokie w tym roku targowe korytarze świeciły pustkami. Na targach zabrakło największych marek, takich jak Honda, Yamaha, Suzuki, Ducati i wielu, wielu innych, u dealerów trudno było przymierzyć się do motocykli. Honoru bronili Triumph z Junakiem (importerem obu marek jest ta sama firma) oraz Motorland oferujący Kymco i Benelli, którzy wystawili się w starym, dobrym stylu, pokazując bogatą ofertę motocykli. Pod tym względem ta edycja była dla mnie jak podróż w czasie, miałem wrażenie, że cofnąłem się o dobrych 20 lat. Dopisali natomiast sprzedawcy akcesoriów, u których można było kupić ciuchy czy rękawice prosto z turystycznych stolików, które aż uginały się pod ogromem towaru. Czy takie powinny być targi na miarę XXI wieku? Nie!

O wiele mniejsze wymagania miałem względem edycji wrocławskiej i nie zawiodłem się. We Wrocławiu pojawiło się kilku dealerów, prezentując się na miarę swoich możliwości. Tu też zabrakło największych: BMW, Suzuki, Harleya-Davidsona. Dopisała za to publiczność, która po prawie trzech latach przerwy jest stęskniona spotkań, przybicia piątki ze znajomymi, porozmawiania w gronie kumpli i chętna przymierzyć się do wystawionych motocykli. Jasne, także we Wrocławiu nie było wielu nowości. Ale jak to ktoś kiedyś powiedział: „Sorry, taki mamy klimat”.
Czy to oznacza, że era targów motocyklowych już się kończy? Niekoniecznie. Moim zdaniem, warto organizować imprezy lokalne, takie jak we Wrocławiu – skromniejsze od największych, ale też tańsze i przyciągające klientów. Poważne wyzwania stoją przed największymi imprezami, takimi jak jesienna EICMA w Mediolanie. W ubiegłym roku także tam zabrakło największych graczy. Ducati i BMW postawiły na internetowe prezentacje nowości, kolejne kroki promocyjne przerzucając na dealerów.
Targi targami, ale jeśli szukasz informacji o nowych motocyklach, zawsze znajdziesz je w „Motocyklu”. Na przykład w tym wydaniu opisujemy wrażenia z jazdy rodziną Triumphów ­Tigerów 1200 i Yamahą MT-10. Czy duży Tiger jest w stanie pokonać swojego największego konkurenta – BMW R 1250 GS? Tego dowiedzie test porównawczy, który, mam nadzieję, przeprowadzimy latem. Jedno wiem już na pewno: ten motocykl mocno namiesza w klasie dużych turystycznych enduro. W tym wydaniu nie mogło zabraknąć miejsca na drugą część testu opon oraz przeglądu aplikacji, które mogą uratować cię przed mandatem.
Mam nadzieję, że spodoba ci się i ten numer, a my, gdy będziesz go czytał, będziemy już pracować nad kolejnym wydaniem. Będzie się działo. Pozdrowienia!

Polecamy:

Zemsta jest słodka

Anglicy bez fałszywej skromności reklamują nowego Triumpha Tigera 1200 hasłem „The best of all worlds”. Przechwałki, czy zwykła prowokacja? Nadszedł czas powiedzieć: sprawdzam!

Zwinny jak jaszczurka

SV 650 jest zwinny i lekki, dzięki czemu łatwo go ogarnąć, ale ma też swoje narowy. Prawdziwą radość z jazdy daje ładnie brzmiący i kochający obroty silnik V2. Czy warto się rozglądać za modelem z drugiej ręki?

Test + Technika

16 TRIUMPH TIGER 1200

Nigdy nie udało mu się pokonać BMW R 1250 GS, mimo że bywał tego blisko. Teraz na rynek wjeżdża całkiem nowa wersja. Czy beemka ma się czego bać?

22 YAMAHA MT-10

A momenty były? A jakże! Yamaha uwielbia bawić się momentem obrotowym. To właśnie jemu była podporządkowana większość zmian wprowadzonych w Yamasze MT-10. Nasze wrażenia z jazdy.

26 MV AGUSTA SUPERVELOCE 800 vs TRIUMPH SPEED TRIPLE 1200 RR

Motocykl ma dawać radość z jazdy i sprawiać, że po każdej jeździe przez chwilę się na niego gapisz, zanim zatrzaśniesz drzwi garażu. Praktyczność i niskie spalanie w przypadku Triumpha i MV Agusty schodzą na dalszy plan.

32 BMW F 850 GS, HONDA CRF 1100 L AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS ES, HUSQVARNA NORDEN 901, KTM 890 ADVENTURE, TRIUMPH TIGER 900 RALLY PRO

Jest ich pięć i mimo że wszystkie należą do klasy średniej, każdy z nich jest ponadprzeciętny. Przyglądamy się dokładniej tej królewskiej piątce.

52 APRILIA RS 660 vs YAMAHA R7

Yamaha twierdzi, że R7 wyznacza nowe standardy w segmencie motocykli sportowych. Nie było wyjścia – musieliśmy ją porównać z Aprilią RS 660.

Serwis

60 UŻYWANE SUZUKI SV 650

Prowadzi się lekko i zwinnie, za co docenili je początkujący motocykliści. Radość z jazdy wzmacnia ładnie brzmiący i kochający obroty silnik V2. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę w tym motocyklu, zanim go kupisz jako używkę.

66 POJEDYNEK UŻYWANYCH KAWASAKI VERSYS X-300 vs BMW G 310 GS

Te motocykle miały wszystkie atuty, by stać się bestsellerami w swojej klasie. Coś jednak poszło nie tak. Na którą z maszyn warto postawić, jeśli los postawi przed tobą obie używane sztuki?

72 GARAŻ

Szukasz nowego kasku? Nie mogłeś lepiej trafić! W tym miesiącu naszą rubrykę „garaż” zdominowały kaski – sportowe i off-roadowe. Nie zapomnieliśmy też o ciuchach na motocykl i po jeździe. Może tylko cieszyć to, że producenci akcesoriów ścigają się tak mocno.

76 TURYSTYKA ZNACZY WSZECHSTRONNOŚĆ

Właściwości nowoczesnych opon turystycznych bardzo zbliżyły się do cech gum sportowych. Czy to oznacza, że ucierpiała na tym przyczepność na mokrej nawierzchni? Postanowiliśmy to sprawdzić. Nasz test sześciu kompletów.

86 PRZEPIS VS PORTFEL

W gąszczu znaków drogowych i zawiłych przepisów łatwo popełnić kosztowny błąd. Zamiast narażać się na wysoki mandat i punkty karne, może lepiej pomyśl o aplikacji, która uchroni cię od tego wydatku?

90 UCIECZKA W NIEZNANE

Jeśli jesteś miłośnikiem ucieczek od cywilizacji motocyklem typu adventure, w odległe miejsca zawiozą cię nowe Metzelery Karoo4. Czy są tak dobre, jak zapowiada fabryka?

92 OBROTY ROSNĄ

Metzeler chwali się, że opony Tourance Next2 sprostają wymaganiom nawet najbardziej wymagających motocyklowych turystów jeżdżących maszynami typu adventure.

Magazyn

94 BEST BIKE 2022

Nagrody rozdane. Poznaj zwycięzców tegorocznej edycji plebiscytu Best Bikes.

100 AMERYKAŃSKI SEN

Z małej firmy holenderski REV’IT! zmienił się w potężną firmę produkującą motocyklowe ciuchy. Otwarcie nowej siedziby było znakomitym pretekstem do poznania firmy od środka.

104 SZLAKIEM KRĘTYCH DRÓG

Bieszczadzkie pętle, Kubalonka, Droga Stu Zakrętów... – wszystkie są piękne, ale ileż można? Oto osiem mniej oczywistych krętych polskich dróg.

108 MÓJ KUMPEL BAŁTYK

Ta podróż jest najlepszym dowodem, że zachorowanie na motocyklozę jest możliwe w każdym wieku. Michał, mając na karku 40 lat z małym hakiem, na grzbiecie Junaka M12 Vintage o pojemności 125 cm3 ruszył na wyprawę wzdłuż wschodniego wybrzeża Bałtyku.

Sport

114 CHUDE LATA PRZEMINĘŁY

Po wielu latach posuchy Aprilia wreszcie wygrała pierwszy wyścig w MotoGP. Również Aleix Espargaro świętował – wywalczył pierwsze zwycięstwo w liczącej 200 wyścigów karierze.