Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Idzie nowe

Śląscy Drogowcy poważnie zastanawiają się nad poprawą bezpieczeństwa motocyklistów, radni Łodzi, zamiast walczyć z właścicielami jednośladów, wychodzą im naprzeciw. Spóźniony żart Primaaprilisowy? Nie!

Te informacje są jak najbardziej prawdziwe! Tuż przed zamknięciem tego numeru nasza redakcja została zaproszona do udziału w VI Śląskim Forum Drogownictwa. Byliśmy nastawieni nieco sceptycznie, bo sądziliśmy, że usłyszymy tylko pełne fachowych terminów wywody dotyczące stosowania nowych norm i jak zwykle oberwiemy za to, że będąc w mniejszości (motocykli jest na drogach co najmniej 20 razy mniej niż samochodów) żądamy tylko kosztownych i nieuzasadnionych zmian w budowie dróg.

Okazało się jednak, że drogowcy bardzo dobrze rozumieją nasze problemy (wielu z nich jeździ motocyklami) i coraz więcej uwagi poświęcają bezpieczeństwu. Podczas jednej z dyskusji, którą prowadził Maciek Grabowski, okazało się, że znakomicie zdają sobie oni sprawę z niebezpieczeństwa, jakim są nieposprzątane z dróg po zimie tony piasku i soli oraz tanie, ale także niebezpieczne bariery linowe. Teraz najważniejsze. Specjaliści od budowy dróg zauważyli, że pieniądze wydane na odpowiednie zabezpieczenia są o wiele mniejsze niż wydawane na rehabilitację poszkodowanych w wypadkach. Co więcej, zamierzają oni przygotować projekt aktów prawnych, które zwiększyłyby bezpieczeństwo na drogach. Po raz kolejny wspomnieli o barierach umieszczonych na zakrętach i chroniących motocyklistów przed poszatkowaniem przez ostre jak brzytwa słupki. Zdaję sobie sprawę, że od pomysłu do wykonania droga daleka, ale istnieje cień szansy. A to jest lepsze niż nic.

W roku 2015 łódzcy radni wpuścili motocykle na buspasy. Rok później wyznaczyli specjalne miejsca postojowe dla jednośladów, a w roku 2017 wpuścili motocykle i motorowery na ulice z ograniczonym ruchem. I co? Świat się nie zawalił, ulice nie spłynęły krwią, a wszystkim żyje się lepiej. Żeby podtrzymać tradycję, w tym roku na wielu większych łódzkich skrzyżowaniach pojawiły się tablice informacyjne z hasłem „Zmieścimy się WSZYSCY”. Ta akcja jest skierowana do wszystkich kierujących pojazdami i ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz kultury jazdy na łódzkich ulicach. Popieram takie akcje, bo pokazują kierowcom samochodów, że nie są jedyni na drodze. Co więcej, takie akcje są skuteczne, a jeżdżąc po Wrocławiu coraz częściej jestem przepuszczany między stojącymi w korku samochodami. Nie słyszę tekstów w stylu: Gdzie się pchasz ch...!, a większość odpowiada uśmiechem na uśmiech. Trzymam kciuki za Łódź.

Na koniec jeszcze jedna sprawa, dotycząca naszych szkoleń. Jeśli jesteś zainteresowany udziałem, nie odkładaj decyzji na ostatni moment, bo wolne miejsca znikają jak śnieg w maju. Dzięki naszym partnerom – Modece, TRP oraz Bajajowi – podczas szkolenia możesz porozmawiać o tym, jak poprawnie dobrać i dopasować motocyklowe ciuchy oraz całkowicie za darmo wypożyczyć motocykl – Dominara 400 – i przetestować go na torze. Takiej okazji nie można przegapić!.

Polecamy:


7 życzeń

Kto zostanie królem toru, a kto najlepiej sprawdzi się w codziennej jeździe? Do pojedynku stanęły: Aprilia RSV4 RF, BMW S 1000 RR, Honda CBR 1000 RR FireBlade SP, Kawasaki ZX-10RR Ninja, Suzuki GSX-R 1000 R oraz Yamaha YZF-RM1.


Liczy się nie tylko wygląd

Klasyka w modzie, czyli test retro nakedów: Hondy CB 1100 RS, Kawasaki Z 900 RS i Yamahy XSR 900. 

TEST + TECHNIKA

20 7 życzeń

Wielka bitwa superbike’ów: Aprilia RSV4 RF, BMW S 1000 RR, Honda CBR 1000 RR FireBlade, Kawasaki ZX-10RR Ninja, Suzuki GSX-R 1000 R i Yamaha YZF-RM1.

42 Ahoj przygodo

Wraz z narodzinami modelu X-ADV Honda przeniosła przygodę w zupełnie nowy wymiar.

45 Wojna domowa

Konfrontacja czterech par motocykli – stary kontra nowy. Czasem dzieli ich kilkanaście, czasem kilkadziesiąt lat.

46 Zdobywcy świata

Misja tych maszyn: dojechać tam, gdzie nie docierają inni. Porównujemy współczesną beemkę R 1200 GS Rallye z R 1100 GS sprzed 19 lat.

54 Fabryka potworów

Ducati Monster M 900 kontra wnuk – Monster 797. M 900 przynajmniej pod jednym względem nie wymiękł.

62 Wiecznie żywy duch afryki

30 lat różnicy to szmat czasu. Sprawdzamy, jak bardzo różnią się dzisiejsza Honda Africa Twin CRF 1000 L od „historycznej” Hondy XRV 650.

68 Stare dobre geny

Taki paradoks: to, co sprawdzało się przed laty, sprawdza się i dzisiaj. Sercem współczesnego Suzuki SV 650 X jest znakomity silnik V2, który debiutował w 1999 roku.

76 Liczy się nie tylko wygląd

Test porównawczy nakedów w stylu retro: Hondy CB 1100 RS, Kawasaki Z 900 RS i Yamahy XSR 900.

90 Piękny i młody

Choć nie porazi cię osiągami, Romet CRS FI 125 Enduro wygląda znakomicie i jest świetnie wykonany.

SERWIS

92 Rocznicowy prezent

Czy H-D Sportster 1200 CA z przebiegiem 50 000 km to dobry pomysł?

98 Żołnierze doskonali

W comiesięcznym pojedynku maszyn używanych konfrontacja Suzuki DL 650 V-Strom i Hondy XL 700 V Transalp.

114 Jak druga skóra

Pod lupę wzięliśmy dziewięć dwuczęściowych kombinezonów skórzanych.

122 szybko i bezpiecznie

9 par uniwersalnych butów utrzymanych w sportowym stylu. Obuwie to jeden z ważnych elementów motocyklowego bezpieczeństwa.

126 Niech stanie się jasność

Diody LED na dobre zadomowiły się we współczesnych motocyklach, bo pod wieloma względami są lepsze od klasycznych żarówek.

MAGAZYN

130 Albo grubo, albo wcale

Rozpoczęliśmy nowy sezon szkoleń Motocykl Action Team.

134 Trudne początki

Olejarska firma Fuchs Silkolene obchodzi w tym roku już 110. urodziny?

138 Ciągle numer 1

Działo się podczas Motor Show Poznań.

142 Na rozgrzewkę

Tym razem nasz czytelnik zaprasza w trasę na zachód od Szczecina.

144 Papugi, plaże i lodowce

Podobno Nowa Zelandia to raj na ziemi.

SPORT

152 A więc wojna

Kary, gleby i awantury podczas rund MotoGP w Argentynie i USA.

158 REA na górze

W WSBK rządzi trio Rea–Davies–Melandri.