Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Dla każdego

Test dużych turystycznych enduro, porównanie Scramblerów Ducati i Triumpha, relacja z ekskluzywnej prezentacji nowych opon Bridgestone czy historia marki Lazer. W tym numerze każdy znajdzie coś dla siebie.

W tym roku mija setna rocznica powstania firmy Lazer. Założył ją Roger Lacroix, który początkowo zajmował się produkcją skórzanych akcesoriów dla motocyklistów. Tuż po zakończeniu II wojny światowej firma wyprodukowała pierwszy kask aluminiowy(!), a w połowie lat 50. zaprezentowano model wykonany z tworzywa. Późniejsza historia firmy cały czas toczy się wokół kasków, choć nie tylko motocyklowych. Dzisiaj Lazer wraz z firmą Jarvish pracuje nad kaskiem nowej generacji wyposażonym w fabrycznie wbudowaną kamerę, podłączeniem do internetu i funkcjami umożliwiającymi bezdotykową obsługę smartfona. Tak w telegraficznym skrócie można opisać 100 lat firmy. Zajrzyj na strony 108–110, jeśli chcesz poznać nietypowe patenty stosowane w produktach tej marki. 

Turystyczne enduro ciągle cieszą się sporą popularnością. Właściwie nic w tym dziwnego, bo nie maleje grupa tych, dla których – przy współczesnym tempie życia i niekończącej się pogoni za czasem – taki motocykl jest zapowiedzią przeżycia przygody. Te bike’i prezentują maksymalny wypas techniczny, co musi kosztować, mimo to można spotkać je w każdym zakątku świata. Nie jest też zaskoczeniem, że wielu właścicieli, na podobieństwo posiadaczy samochodów typu SUV, sporadycznie zjeżdża nimi z utwardzonych szlaków. Dlatego postanowiliśmy postąpić podobnie i sprawdzić te maszyny wyłącznie na krętych alpejskich trasach. Do pojedynku stanęły: BMW R 1250 GS HP, Ducati Multistrada 1260 Enduro, KTM 1290 Super Adventure S, Triumph Tiger 1200 XRT i Yamaha XT 1200 ZE Super Ténéré. Ponieważ dobrze wiemy, że nie każdy może sobie pozwolić na wydanie 100 000 zł na dobrze wyposażonego GS-a albo Ducati Mutistradę, postanowiliśmy nieco utrudnić sobie pracę podczas trwania tego testu. Otóż do pojedynku z nowościami włączyliśmy używane BMW R 1200 GS z 2009 roku. Czy namieszało ono w tym zestawieniu? A może przegrało z kretesem? Rozwiązanie tej zagadki znajdziesz na stronie 20.

Na deser polecam ekskluzywny test z pierwszych jazd nowymi sportowymi oponami Bridge­stone S22. Według zapewnień fabryki mają sobie one równie dobrze poradzić na torze, jak na ulicy. Czy tak jest naprawdę, to na Circuito de Jerez sprawdzał Jarek Modrzejewski, a jego wrażenia przeczytasz na stronie 100. Pewnie zapytasz o to, jak sprawdzają sie te opony w porównaniu z konkurencją. Na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć już za kilka tygodni, ponieważ w najbliższym czasie kończymy coroczne testy opon.

Polecamy:


Po pierwsze komfort

Przed konstruktorami maszyn turystycznych stoją liczne wyzwania. Między innymi zabezpieczenie załogi przed pędem powietrza, deszczem, turbulencjami i hałasem.


Tylko dla dużych chłopców

Czy w galaktyce dużych turystycznych enduro czas płynie inaczej? Sprawdziliśmy to w naszym teście, do piątki współczesnych maszyn dołączając 10-letnie BMW R 1200 GS.

TEST + TECHNIKA

20 Droga na szczyt

W starciu dużych turystycznych enduro wzięły udział BMW R 1250 GS HP, Ducati Multistrada 1260 Enduro, KTM 1290 Super Adventure S, Triumph Tiger 1200 XRT, Yamaha XT 1200 ZE Super Ténéré oraz BMW R 1200 GS z 2009 r.

38 Zamach na przeciętność

Husqvarnę Svartpilen 701 trudno zaklasyfikować do konkretnego gat

44 Powrót na (dobrą) drogę

Ducati Scrambler Desert Sled i Triumph Street Scrambler świetnie wyglądają, ale też lubią wycieczki bocznymi drogami. Sprawdziliśmy, który z tych scramblerów daje więcej frajdy z jazdy.

54 Powrót dzikich wieprzy

Harley-Davidson Forty-Eight, Indian Scout Bobber i Triumph Bobber Black – który z nich zasługuje na miano bobbera XXI wieku?

66 Cztery litery

Spędziliśmy kilka dni w towarzystwie Rometa SCMB 125. Czy fajny wygląd i cena podbiją serca motocyklistów?

70 Sztuka kompromisu

W nasze ręce trafił Peugeot Speedfight 125 czwartej generacji. Sportowe zawieszenia i ekonomiczny silnik to zaskakujące, ale i udane połączenie.

72 Mniejsi mogą więcej

Niewielki Suzuki GSX-S 125 ma w sobie ducha japońskich wojowników.

SERWIS

74 Kupuj w ciemno

Łączą je niezawodność i zbliżona cena (ok. 15 000 zł). Oto pięć maszyn wartych zakupu na rynku wtórnym: BMW R 1150 RT, Honda Hornet 900, Honda Varadero, Suzuki GSX-R 1000 K5 i Yamaha XJR 1300.

82 Tylko dla dużych chłopców

Wybór między używanymi BMW K 1300 R a Suzuki B-Kingiem nie jest łatwy. Prezentujemy plusy i minusy obu modeli.

TEST + TECHNIKA

96 Na celowniku

Od przyszłego roku będą musiały spełniać ją wszystkie nowe motocykle homologowane w UE. O co chodzi w normie Euro 5?

SERWIS

100 Małe kroki, wielkie rezultaty

Drobne zmiany mogą dać wielkie efekty, o czym przekonaliśmy się, testując opony Bridgestone Battlax Hypersport S22.

104 Po pierwsze komfort

Zasady aerodynamiki obowiązują wszystkich, jednak inaczej podchodzą do nich konstruktorzy maszyn sportowych, a inaczej turystycznych.

108 Wieczna ochrona

Lazerowi stuknęło 100 lat. Patrząc na historię tej firmy, można prześledzić ewolucję od pilotki do nowoczesnego szczękowca.

MAGAZYN

112 Czwórka na szóstkę

Razem z czwórką naszych czytelników testowaliśmy najnowsze modele Triumpha: Speed Twina, Street Twina, Street Scramblera i Scramblera 1200 XE.

118 Podnieś poprzeczkę

leż ten czas leci! To już trzeci sezon naszych szkoleń Motocykl Action Team. W tym roku na Torze Modlin będziemy aż 12 razy.

122 Tulipany, sery, chodaki...

Holandia to nie tylko kanały i coffee shopy. Przekonał nas o tym czytelnik, który podróżował motocyklem po tym uroczym kraju.

SPORT

128 Nowy szeryf w mieście

W MotoGP sporo się dzieje. Za sprawą Alexa Rinsa w obozie Suzuki zapanowała radość i wystrzeliły szampany.

132 Kawa coraz bliżej

Dosiadający Ducati Panigale V4 Alvaro Bautista bije kolejne rekordy. Czy ktoś przerwie jego dominację w WSBK?