Od redaktora:

Rozwiń

Daily Bikes?

Ceny nowych motocykli rosną błyskawicznie, co powoduje, że na znaczeniu zyskują motocykle używane. W tym numerze mamy aż 13 motocykli z drugiej ręki. Przy wyborze staraliśmy się być elastyczni. Kluczem doboru były: Przyjemność z jazdy, sportowe emocje i chęć poznawania świata z poziomu motocyklowej kanapy.

Zapewne nieraz spotkałeś się z pojęciem „daily cars”. Co to dokładnie znaczy? Jest wiele definicji samochodów tego typu. Mówiąc krótko, są to maszyny przyjazne cenowo, dające frajdę z jazdy, które oferują wysoką funkcjonalność, tak przydatną na co dzień. Przy czym nie przerażają kosztami eksploatacji i mimo wielu lat na karku z dużym prawdopodobieństwem dowiozą cię do pracy. Motoryzacja jest jedna, nie ma więc zasadniczego znaczenia, czy mowa o dwu-, czy o jednośladach. Dlatego postanowiliśmy zrobić krok dalej i wybrać 10 modeli, które z powodzeniem można zaliczyć do typu/rodzaju/kategorii „daily bikes”. Chodziło o znalezienie maszyn dość tanich w zakupie (choć to pojęcie bywa względne), z łatwym dostępem do części zamiennych, i – co ważne – dających przyjemność z jazdy. W przypadku tego ostatniego kryterium staraliśmy się być na maksa sprawiedliwi, tzn. absolutnie nie preferować żadnej z kategorii.

Z pozoru łatwe zadanie wcale takie nie było, bo jak wiadomo ilu Polaków, tyle opinii. Dlatego trochę się pospieraliśmy, ale koniec końców ustaliliśmy skład dziesiątki. Szczegółowe opisy znajdziesz na stronie 70. Czy tego typu motocykle mają jakiś sens? Oczywiście że tak! Chociażby dlatego, że fajnie mieć w garażu kilka motocykli. Oprócz przebijanie się przez miejskie korki na Ducati Panigale V4 ma niewiele wspólnego z przyjemnością z jazdy. Ponadto zostawianie takiego motocykla na niestrzeżonym parkingu ma coś z gry w rosyjską ruletkę. A mając w garażu choć jeden daily bike zawsze możesz wsiąść przykładowo na sporo tańsze Kawasaki Z 750 czy Ducati Monstera 695. Do szkoły czy pracy dojedziesz w porównywalnym czasie i bez większego stresu zostawisz maszynę na parkingu czy przy krawężniku. Noty za styl masz gwarantowane, a ból z powodu kilku dodatkowych rys, które mogą pojawić się na zbiorniku paliwa, sporo mniejszy. Na tym właśnie polega idea daily bikes.
Motocykle używane motocyklami używanymi, ale w DNA naszego magazynu od zawsze są testy nowych motocykli. Tej tradycji musi stać się zadość. Po kilku miesiącach oczekiwania nareszcie w nasze ręce trafiły nowe Suzuki GSX-S 1000 GT i H-D Nightster. Suzuki urzekło nas przyjemnym prowadzeniem, znakomitym silnikiem i... mocno dyskusyjnym wyglądem. A Harley jak to Harley, żyje w swoim świecie. Zła wiadomość jest taka, że nowe modele powodują, iż możesz powoli zapominać o chłodzeniu powietrzem. Pierwsze wrażenia z jazdy tymi dwoma maszynami znajdziesz na stronach, odpowiednio, 16 i 22.
Ponieważ sezon wakacyjny tuż za rogiem, zapraszam do lektury materiałów turystycznych. Tym razem na tapecie okolice Szczecina oraz TET (Trans Euro Trail). Życzę udanych wyjazdów i do zobaczenia na trasie!

Polecamy:

Metoda małych kroków

Cukiernicy twierdzą, że nawet z prostych składników można upiec smaczne ciasto. W przypadku GSX-S 1000 GT Suzuki poszło tym śladem. Tylko czy ten przepis sprawdzi się w motocyklu?

Następny proszę!

Siedem kasków z podnoszoną szczęką musiało zaliczyć test z jazdy na autostradzie, wytrzymać znęcanie się nad zapięciami, wizjerami i wszystkimi innymi ruchomymi elementami, by na koniec trafić do laboratorium, w którym w imię nauki dokonały żywota. Teraz już wiemy, że najlepszym kaskiem z podnoszoną szczęką jest...

Test + technika

16 Suzuki GSX-S 1000 GT

Cukiernicy twierdzą, że nawet z prostych składników można upiec smaczne ciasto. W przypadku GSX-S 1000 GT Suzuki poszło tym śladem. Tylko czy ten przepis sprawdzi się w motocyklu?

22 Harley-Davidson Nightster

Harley stworzył naprawdę dobry motocykl. Ładny, dobrze jeżdżący po zakrętach i nowoczesny. A gdzie podział się klimat Harleya sprzed lat?

28 Aprilia Tuareg 660

Po sportowej Aprilii RS 660 i nakedzie Tuono 660 ten sam silnik trafił do turystycznego enduro. Czy w maszynie typu Adventure będzie tak samo dobry, jak w motocyklach drogowych? Sprawdzamy.

38 Triumph Street Triple RS, Yamaha MT-09 SP, Kawasaki Z 900 SE

W porównaniu do podstawowych wersji wyżej wymienione maszyny są jak żołnierze jednostek specjalnych – zwinniejsi, lepiej wyposażeni, no i drożsi. Do jakich zadań nadają się najlepiej?

54 Kawasaki Versys 650

Szukasz motocykla do turystyki? Oto niezła propozycja na początek i co ważne w przyzwoitej cenie. Sprawdzamy, jak bardzo tegoroczny lifting odmienił turystycznego Versysa.

Serwis

62 Używana Aprilia RSV

Jeśli szukasz emocji i adrenaliny, to lepiej nie mogłeś trafić. Każde sportowe RSV dostarczy ci niezapomnianych doznań. Gorzej, że nie tylko związanych z jazdą... Czy warto zatem brać ten motocykl z drugiej ręki?

68 Honda XL 1000 V Varadero, Aprilia ETV 1000 Caponord

Te motocykle były podobne konstrukcyjnie, ale o odmiennej charakterystyce. Który warto brać pod uwagę jako maszynę używaną?

70 Średnia k(l)asa

Niskie spalanie, tani serwis i niezawodność – oto najważniejsze cechy motocykla do codziennych dojazdów. A jakby do tego dodać nutkę szaleństwa? Jakie modele można kupić w cenie do 13 000 zł? Oto nasz wybór 10 najciekawszych.

78 Daytona Voyager GTX, Modeka Hot Classic

Specjalnie dla was, czasem z narażeniem zdrowia, testujemy motocyklowe akcesoria. W tym numerze opisujemy turystyczne buty Daytony i klasyczne rękawice Modeki.

80 Garaż

Nasz comiesięczny przegląd motocyklowych akcesoriów i gadżetów. W tym miesiącu naszą uwagę zwróciły ekstrawaganckie buty BMW i oldskulowy kask Nexx. Ale to nie wszystko.

84 Następny proszę!

Siedem kasków z podnoszoną szczęką musiało zaliczyć test z jazdy na autostradzie, wytrzymać znęcanie się nad zapięciami, wizjerami i wszystkimi innymi ruchomymi elementami, by na koniec trafić do laboratorium, w którym w imię nauki dokonały żywota. Teraz już wiemy, że najlepszym kaskiem z podnoszoną szczęką jest...

Magazyn

92 30 lat Hondy Fireblade

Pierwszy FireBlade, zaprezentowany w 1992 roku, był niewątpliwie game changerem wśród motocykli sportowych i przez ponad dekadę nadawał ton w tej klasie. Aż do 2003 roku wszystkie Fireblade’y wychodziły spod ręki Tadao Baby. Przybliżamy historię tej kultowej maszyny.

100 Jaki wolność ma smak?

Jeśli uwielbiasz włóczyć się bezdrożami, to polski odcinek Trans Euro Trail może cię zainteresować – 3070 km w większości off-roadem, i to na pełnym legalu. Jak się do tego zabrać?

106 Przyroda i tajemnice

Gwar kurortów, piękno klifów i tajemnice templariuszy – okolice Szczecina mają tak wiele do zaoferowania, że jeden motocyklowy weekend może nie wystarczyć.

110 Marzenia nie mogą czekać

Marzenia mają swój termin ważności, i dlatego nie należy ich odkładać. Rafał nie pamięta, kiedy zaczął marzyć o motocyklowej wyprawie do Prowansji. Oto jego wrażenia z wyjazdu do południowo-wschodniej Francji.

Sport

116 Starcie tytanów

Po ostatnim wyścigu Moto GP Fabio Quartararo został nowym liderem klasyfikacji generalnej. Ale Francesco Bagnaia nadal jest w świetnej Formie. Sensacyjna wiadomość: Suzuki zapowiada wylot Moto GP, podobnie jak Pol Espargaro z teamu Hondy. Oj, dzieje się!