Od redaktora:

Jacek Ociepko
redaktor naczelny

Rozwiń

Nie ma co ukrywać: o ostatnich kilku latach importerzy motocykli chcieliby jak najszybciej zapomnieć. Nowe maszyny sprzedawały się kiepsko, a sportowe kupowali chyba tylko zawodnicy. W tym sezonie jest lepiej – wyniki sprzedaży biją kolejne rekordy. Na przykład w pierwszych czterech miesiącach tego roku sprzedaż supersportowych modeli Yamahy wzrosła o 600% w stosunku do stycznia-kwietnia 2014 r.! Wynik znakomity, choć liczba sprzedanych w tym czasie bike’ów dobiła do zaledwie 35 sztuk. Swoje zrobiła długo zapowiadana R-jedynka, być może w statystyce zamieszała również sporo tańsza R-trójka. W tym czasie konkurencja też nie odpuszczała. Pod koniec ubiegłego roku pojawiły się Aprilia RSV4, BMW S 1000 RR oraz Ducati 1299 Panigale. Maszyny sportowe powoli wracają do łask i tak trzymać! Dlatego postanowiliśmy porównać je wszystkie na torze. W tym teście nie liczyło się nic więcej ponad to, kto wykręci jak najszybsze okrążenie. Komfort, wygoda czy ochrona przed wiatrem były podczas tego testu tematami nieistniejącymi.

Miejsce akcji: tor Lausitzring. Zawodnicy: wszystkie produkowane maszyny sportowe – począwszy od modeli wyżej wymienionych, przez Hondę FireBlade SP, Suzuki GSX-R 1000, aż po Kawasaki ZX-10R. Wyniki? Te możesz zobaczyć na stronie 32. Ciekawostką jest fakt, że pierwsze cztery miejsca w naszej klasyfikacji rozdzieliły między sobą maszyny walczące o ułamki sekund! Żeby było sprawiedliwie, wszystkich sprzętów dosiadali zawodnicy, a w boksach czekała ekipa mechaników, oponiarzy i serwisantów. Pojedynek był fair i rozegrał się w warunkach niemal laboratoryjnych. Jeśli więc nie zamierzasz latać po torze po to, by urywać kolejne ułamki sekund, podczas wyboru idealnej maszyny sportowej bez problemu możesz kierować się bardziej wyglądem i zawartością swojego portfela niż osiągami. Te ostatnie mają znaczenie w rękach profesjonalistów, i to wyłącznie na torze. Czas przed wakacjami to świetny moment, by zastanowić się nad zmianą opon. W tym numerze testujemy dla ciebie uniwersalne gumy turystyczno- -sportowe. Żeby wybrać najlepszy zestaw, sprawdziliśmy wszystkie na dystansie 4000 km, męcząc je na suchych drogach Korsyki i w deszczu. Kto zwyciężył?

Polecamy:

Wielki test motocykli superbike – 7 maszyn. W teście porównawczym na torze Lausitzring upalamy: Aprilia RSV4 RF, BMW S 1000 RR, Ducati 1299 S Panigale, Honda FireBlade SP, Kawasaki ZX 10R, Suzuki GSX-R 1000 oraz Yamaha YZF-R1.

Nowość - BMW S 1000 XR. Ta "beemka" sprawdzi się w miejskiej dżungli, w czasie wakacyjnego wypadu oraz sprawi ci mnóstwo radości w czasie track daya. Ideał? Prawie.

TEST + TECHNIKA

18 Szalone wyzwanie

Przedstawiamy odjechanego customa zbudowanego na bazie megakrążownika BMW – K 1600 GTL. Taka rzecz rzuca na kolana.

26 S jak turystyka

Oj, sportowych genów to on się nie wyprze, czyli jeździmy najnowszym dzieckiem BMW – turystycznym funbike’em S 1000 XR.

32 Siedem życzeń

Aprilia RSV4 RF, BMW S 1000 RR, Ducati 1299 S Panigale, Honda FireBlade SP, Kawasaki ZX 10R, Suzuki GSX-R 1000 oraz Yamaha YZF-R1 w teście porównawczym na torze Lausitzring.

54 Szybkie zielone

Czy z ulicznego wojownika da się zrobić rasowego turystę? Oto Kawasaki Z 1000 SX.

62 Na dwa światy

Peugeot Satelis 125 świetnie sprawdza się zarówno podczas dojazdów do pracy, jak i w trakcie wypadów za miasto. Tylko ta cena...

SERWIS

64 Król Supermoto

W cyklu „motocykl używany” ikona stylu, czyli KTM 690 SM. Zobacz, czego sie spodziewać, gdy na liczniku wybije 50 000 km.

72 Siła wielkich serc

Używane: Honda VTX 1800, HD-Electra Glide, Kawasaki VN 2000, Triumph Rocket III i Yamaha XV 1900 A Midnight Star – czy to prawda, że wielkie silniki są niezniszczalne?

80 Sporty wodne

Na celownik wzięliśmy dziewięć par butów sportowo- turystycznych wyposażonych w membrany. Zobacz, kto wyszedł z tej próby zwycięsko.

88 Gumy na gigancie

Szykujesz się do zmiany opon? Oto sześć uniwersalnych zestawów sprawdzonych na dystansie 4000 kilometrów.

104 Elektropomocnicy

Technika w służbie człowieka, czyli historia o tym, jak za sprawą zaawansowanej elektroniki coraz łatwiej opanować coraz wyższe moce współczesnych silników.

MAGAZYN

110 Niebezpieczne związki

Kilka tabletek może mocno skomplikować życie. Zobacz, co kryje się w popularnych lekach i dlaczego lepiej nie wsiadać na maszynę, łykając niektóre z nich.

114 Motocykl do towarzystwa

Nie bez powodu najwięcej skarg na ubezpieczycieli dotyczy ubezpieczeń komunikacyjnych. Radzimy, jak uniknąć pułapek i nie obudzić się z ręką w nocniku.

118 Winnica na Kujawach

Na weekend proponujemy wypad na Mazowsze i Kujawy, gdzie są kręte drogi, piękne widoki i krzyżackie zamki.

SPORT

120 GPS: następny zakręt za 147 kilometrów

Argentyna, Boliwia i Chile widziane zza kierownicy motocykla, czyli nasi czytelnicy jadą śladem tegorocznego Rajdu Dakar.

126 Le Mans nie dla Hondy

Pedrosa powraca, Marquez zgrzyta zębami, a Rossi ciągle na prowadzeniu. Wygląda na to, że w MotoGP nikt się nie nudzi.

132 Podium na zielono

Kawasaki ma powody do radości: w WSBK Rea i Sykes stanęli na pudle, zaś w Supersportach nie było mocnych na Sofuoglu.

136 Tłumów nie było

Na starcie tegorocznych WMMP stanęło 80 zawodników. Najmocniej obsadzoną klasą była Rookie 1000 (24), najsłabiej – Moto3 (4).