Od redaktora:

Red. nacz.
Jacek Ociepko

Rozwiń

Moda na turystyczne enduro trwa. Motocyklowe SUV-y sprzedają się jak ciepłe bułki, dlatego prawie wszystkie firmy oferują takie sprzęty. Z ręką na na sercu: ile razy zastanawiałeś się, czy nie zamienić dotychczasowej maszyny na coś z długimi skokami zawieszeń i 21-calowym przednim kołem? Na ciągle dziurawych polskich drogach te motocykle są bardziej komfortowe od maszyn sportowych czy chopperów. Potrafią być szybkie i jednocześnie nawet na drugi koniec świata przewiozą całą furę bagażu. Zdaję sobie sprawę, że wiele z tych motocykli nigdy nie zjedzie z asfaltu, a główne ich zadanie polega na byciu solą w oku sąsiada. Cóż, takie życie...

Nie ma motocykli idealnych, ale każda z maszyn ma mocne strony. Które z dziś produkowanych turystycznych enduro jest najlepsze? Aby poszukać odpowiedzi na to pytanie, zabraliśmy pięć maszyn (tych najnowszych, jak i tych najdroższych) w Alpy. Po drodze były szybkie odcinki autostradowe, potem nie brakowało krętych górskich dróg i szutrów. The winner is... Nie, nie zdradzę zwycięzcy. Żeby go poznać, zajrzyj na stronę 38.

Jeśli już masz turystyczne enduro, być może stoi przed Tobą inna decyzja: przed wakacjami zastanawiasz się, na jakie opony zamienić kończące się gumy. Jeśli jesteś podróżnikiem zapuszczającym się w miejsca, gdzie o asfalcie można tylko pomarzyć, jeśli będziesz wspinał się na szczyty rumuńskich Karpat, masz do wyboru m.in. kostkowe Karoo, Anakee czy TKC 80. Na asfaltowe wyjazdy polecam gumy uniwersalne. Tym bardziej że spokojnie zniosą zjazd na szutry. Na stronie 90 znajdziesz test sześciu markowych kompletów opon do turystycznych enduro. Sprawdziliśmy, który jest najlepszy na mokrym, na których motocykl najlepiej się prowadzi i które najmniej się zużyły na dystansie 4000 km. Jest to pierwszy z tegorocznej serii artykułów o oponach. Za miesiąc znajdziesz test gum sportowych, za dwa – opon sportowo-turystycznych. Te informacje i wyniki pomiarów znajdziesz tylko u nas.

Ponieważ sezon wakacyjny rozkręca się, życzę Ci wielu udanych podróży. Żeby liczba powrotów była taka sama, jak wyjazdów. Lewa w górę!

Polecamy:

Gra o tron. Wśród turystycznych enduro już od dawna trwa walka na noże. Czy pojawienie się Miltistrady 1200 Enduro zmieni układ sił. Zobacz jak maszyna Ducati wyszła ze starcia z Aprilią Caponord 1200 Rally, BMW R 1200 GS Adventure, KTM-em1290 Super Adventure i Triumphem Tigerem Explorerem XCA.

Lepiej nosić niż się prosić. Wbrew pozorom wybór ekwipunku na wyjazd to poważne wyzwanie. W prostych żołnierskich słowach radzimy jak dobrze wybrać namiot, samopompującą karimatę oraz turystyczną kuchenkę.

TEST + TECHNIKA

24 Żer dla skner

Kawasaki Z 300, KTM 390 Duke i Yamaha MT-03 – te maszyny mają tyle poważnych zalet, że ich popularność szybko rośnie. Która z nich okaże się mistrzem wagi koguciej?

32 Masa, siła, rzeźba

Zamiast wtrysku paliwa w dwusuwach, pomarańczowi wprowadzili kontrolę trakcji w czterosuwach. Z rynku zniknęły modele EXC 125 i 200, kopniak w czterosuwach także. Już teraz wiemy, co KTM planuje na sezon 2017.

38 Gra o tron

Czy Ducati Multistrada 1200 Enduro, Aprilia 1200 1200 Rally i Triumph Tiger Explorer XCA zrzuciły z tronu dla turystycznych enduro beemkę R 1200 GS i KTM-a 1290 Super Adventure?

52 My name is Thruxton...

W odróżnieniu od Agenta 007, Triumpha Thruxton 1200 R można kupić. Na szczęście. Wystarczy, że wyłożysz 59 900 zł, aby ten piękny „anglik” stanął w twoim garażu.

58 Dotyk demona

Te maszyny są potężne i agresywne. Gdy się spotkają, każda chce być przewodnikiem stada. Do testu power cruiserów stanęły najnowsze Ducati XDiavel S oraz Harley-Davidson V-Rod Muscle i Yamaha Vmax. Posypały się iskry.

SERWIS

76 Dynamika w standardzie

Trzy lata po premierze prześwietlamy używaną Yamahę MT-09 z przebiegiem 50 000 km. Nie musisz bać się modeli z polskich salonów. Maszyn z zagranicy lepiej unikaj.

82 Lepiej nosić niż prosić

Poradnik wakacyjny. Karimata, namiot i kuchenka – ten zestaw bierze na wyprawę każdy podróżnik. Na co powinieneś zwrócić uwagę zanim kupisz każdą z tych rzeczy.

85 Główka pracuje

Twój motocykl zachowuje się jakoś dziwnie: nie prowadzi się precyzyjnie, a pokonywanie zakrętów jest trudniejsze niż kiedyś. To znak, że musisz wymienić łożyska główki ramy.

86 Chroń swoją dłoń

Czy warto kupić tanie rękawice z membraną? Przetestowaliśmy osiem kompletów kosztujących od 140 do 220 zł. Jednego jesteśmy pewni: oszczędzanie na siłę również w tym przy padku nie ma sensu.

90 Życie na granicy

Z lodowatych przełęczy wjeżdżamy do rozgrza nych słońcem dolin, z asfaltu na szuter. I tak cały dzień. Specjalnie dla ciebie testujemy sześć kompletów opon do turystycznych enduro.

MAGAZYN

102     Zima tylko postraszyła

Tym razem na weekendową wyprawę polecamy okolice Oberhofu, miasteczka znanego ze sportów zimowych. Piękne drogi i średniowieczne zamki zwabiły naszego czytelnika do Turyngii.

104     Sorry, maj inglisz iz not gut

Prawie 40-stopniowe upały nieco złagodziły kąpiele w chorwackim Adriatyku, niemniej wyprawa naszych czytelników w Alpy była wielkim wyzwaniem.

SPORT

110     Mugiallo nie pomogło

Mugello + giallo (żółty) = Mugiallo. To zaklę- cie/hasło miało pomóc Valentino Rossiemu wygrać MotoGP na własnej ziemi.

116     Sykes złapał wiatr

Tom Sykes znów powiększył swoje konto punktowe w World Superbike.

120     Show must go on

MP w motocrossie się rozkręcają. Nie brak ani emocji, ani zawodników na starcie.