Od redaktora:

Red. nacz.
Jacek Ociepko

Rozwiń

Sezon w pełni

215 KM mocy, 167 kg masy i astronomiczna cena 376 000 zł – Te dane robią wrażenie! mowa o najnowszym Ducati 1299 superleggera. zaplanowano wyprodukowanie tylko 500 egzemplarzy tej maszyny. jak jeździ jedna z nich możesz przeczytać w tym numerze.

Już poprzednia wersja – 1199 Superleggera – rzucała na kolana, ale 1299 Superleggera to totalna petarda. Rządzi w niej włókno węglowe, z którego wykonano ramę, jej tylny stelaż, wahacz, obręcze, ponadto są tytan, magnez i wszystkie najnowsze technologie. Ledwie kilka lat temu takie rozwiązania były zarezerwowane dla wyścigów, i to na najwyższym poziomie – w MotoGP. Teraz mamy to wszystko w – było, nie było – motocyklu seryjnym... Ta maszyna waży 167 kg (bez paliwa), czyli jest lżejsza niż fabryczne bike’i ścigające się w WSBK (choć w tym przypadku limit wynosi 168 kg, ale razem z paliwem). Pamiętaj przy tym, że 1299 Superleggera ma i lampy, i lusterka, bo tylko dzięki nim można wyjechać tą maszyną na zwykłą drogę. Z silnika wyciśnięto 215 KM, czyli o zaledwie 10 KM mniej niż wspomniane wcześniej wyścigówki. Powiesz: żaden wyczyn? Pewnie tak, gdyby nie drobny fakt, że 1299 Superleggera, tak jak normalne (a i to nie wszystkie) motocykle drogowe, ma przeglądy co 12 000 km.

Podczas budowy tego motocykla inżynierowie musieli rozwiązać sporo problemów związanych z dostosowaniem systemów elektronicznych do całkiem nowych warunków pracy. Na przykład ogromnym wyzwaniem okazało się dostrojenie ABS-u i kontroli trakcji do superlekkich kół, które szybciej się rozpędzały, ale i blokowały, niż te klasyczne – z aluminiowymi obręczami. Niezły czad! O tym, jak jeździ ten ekskluzywny sprzęt, możesz przeczytać na stronie 16.

1299 Superleggera to najbardziej ekskluzywny, ale niejedyny test w tym numerze. Jak co roku wiosną do redakcji trafiło pięć turystycznych enduro. Naszym faworytem był najnowszy KTM 1290 Super Adventure S. Jego silnik to kipiący mocą twin, półaktywne zawieszenia powinny poradzić sobie w każdej sytuacji, a pozycja za kierownicą pozwolić pokonywać długie dystanse bez zmęczenia. Czy nowemu udało się pokonać konkurencję: Ducati Multistradę, beemkę R 1200 GS, Triumpha Tigera Explorera i Hondę Crosstourer? Wynik wcale nie jest oczywisty, bo na ocenę końcową złożyły się próby przeprowadzone podczas podróży, na krętych drogach oraz w terenie. Wyniki tego testu znajdziesz na stronie 22.

Polecamy:

Rozwiń

Latać nad górami
W wielkim teście ciężkich turystycznych enduro w szrankach stanęły: BMW R 1200 GS Rally, Ducati Multistrada Enduro, Honda Crosstourer DCT, KTM 1290 Super Adventure S i Triumph Tiger Explorer XRt. Motocykle sprawdzaliśmy w na autostradach, krętych górskich drogach i w lekkim terenie. Wynik testu dla niektórych okazał się zaskoczeniem.

 

Szybka turystyka
Na celownik wzięliśmy sześć zestawów opon sportowo - turystycznych fundując  im sezon w pigułce. Każdy z zestawów pokonał 4000 km po najróżniejszych drogach i przeszedł sprawdzian na torze wyścigowym. Sprawdzaliśmy zachowanie na szosie, wyścigowym torze i mokrej nawierzchni, oceniliśmy też zużycie i jego wpływ na zachowanie opon. Lektura obowiązkowa dla szykujących się do wakacyjnej wyprawy.

TEST + TECHNIKA

16 Moc lekkość precyzja

Testujemy Ducati 1299 Superleggerę – pierwszą maszynę z Bolonii, której ramę, koła i wahacz wykonano z włókna węglowego.

22 Latać nad górami

Byliśmy bardzo ciekawi, jak skończy się tegoroczny test dużych turystycznych enduro. Przecież podstarzałej Hondzie Crosstourer DCT trudno będzie wygrać z BMW R 1200 GS, a ciężkiemu Trium­phowi Tigerowi Explorerowi dokopać drapieżnej Multistradzie. Nokautu nie było, a zwycięzcą został najmłodszy w bandzie KTM 1290 Super Adventure S. Zobacz, jak to robią Austriacy.

44 Starcie Anglia – Włochy

Szukasz niebanalnego nakeda? Sprawdzamy, czy tańszy Triumph Speed Triple R pokona odświeżonego i sporo droższego Dukata 1200 Monster S.

52 Pojedynek gigantów

Przepis na nakeda? Weź przecinaka i obierz z owiewek. Tę receptę zastosowała Yamaha w MT-10 SP oraz Aprilia w Tuono 1100. Kto zrobił to lepiej?

SERWIS

60 Piękna i bestia

Honda CB 1000 R jest piękna, wystarczająco mocna, żeby zrobić spore zamieszanie i ciągle znakomicie jeździ. Ale czy warto kupić ten motocykl z drugiej ręki?

62 Man in black

Harley-Davidson Street Glide. Tych maszyn jest mnóstwo na rynku wtórnym. Ale uważaj, bo spora część to motocykle powypadkowe sprowadzone z USA. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, kupując używanego Street Glide’a

SERWIS

78 Szybka turystyka

Żeby wybrać najlepszy zestaw opon sportowo-turystycznych, zafundowaliśmy im sezon w pigułce. Przejechaliśmy ponad 4000 km na autostradach i zwykłych drogach. Odwiedziliśmy tor wyścigowy. And the winner is...

MAGAZYN

88 Uratowana przed egzekucją

Ta historia może być scenariuszem telenoweli. On zakochuje się w niej, czyli Hondzie CB 750 Custom po przejściach, stojącej u kumpla w garażu. Po roku pertraktacji motocykl trafia w jego ręce, a historia kończy się happy endem

92 Ostry start

Dopiero zaczynasz przygodę z motocyklami? Chcesz jeździć lepiej, szybciej bezpieczniej? Jeśli tak, zapraszamy na nasz cykl szkoleń doskonalenia jazdy organizowany przez „Motocykl” Action Team na Torze Łódź. Zobacz, jak wyglądały dwie pierwsze odsłony.

96 Ze śnieżką w tle

Smażony ser, lentilki i znakomite piwo. Czy nadal zastanawiasz się, dokąd wybrać się w najbliższy weekend? Proponujemy wyjazd prowadzący drogami Polski i Czech dookoła Śnieżki.

98 Ameryka w pigułce

Jeśli chcesz zobaczyć pustynię, jedziesz do Chile, jeśli ośnieżone szczyty na równiku – do Ekwadoru, a jeśli chcesz zobaczyć wszystko naraz? Śmigasz do Kolumbii!

SPORT

104 W cieniu tragedii

Rundy MotoGP w Le Mans i Mugello przebiegały w ciężkiej atmosferze po poważnym wypadku i śmierci Nicky’ego Haydena.

108 Święto czerwonej flagi

Rozegrane w Mugello i w Donnington Park wyścigi w ramach World Superbike były parokrotnie przerywane.

110 Krew, pot i kurz

Wczasie drugiej rundy Orlen MX MP do walki stanęło ponad 200 zawodników. Gorączka sobotniego popołudnia udzieliła się wszystkim, niestety również organizatorom.

112 Teraz polska

Od trzymania kciuków zbielały nam kłykcie. Ale opłaciło się. Podczas Mistrzostw Europy MX odbywających się w Cieszynie Polacy nareszcie stanęli na podium, i to na najwyższym jego stopniu!