Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Akcja Wakacje

W tym numerze mocny akcent postawiliśmy na podróżach. Test turystycznych enduro Yamahy i KTM-a, test opon typu Adventure, relacja z wyjazdu na Kretę – to dowodzi, że wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Zawiedzeni nie będą też miłośnicy szybkiej jazdy.

Nie będę ukrywał, że na te dwa motocykle czekałem z niecierpliwością, gdy tylko po raz pierwszy zobaczyłem je na targach w Mediolanie. Może dlatego, że ten typ maszyn jest mi bliski, a być może dlatego, że w czasach wyścigu zbrojeń w dziedzinie elektroniki i coraz wyższych mocy obie idą pod prąd. Mam na myśli KTM-a 790 Adventure i Yamahę Ténéré 700. Skąd opinia, że te bike’i idą pod prąd? Bo oba dysponują mocą poniżej 100 KM i mimo to oba są paszportem do wielkiej przygody. Żeby ją przeżyć, wcale nie trzeba 170 czy więcej KM. W sprzętach tego typu o wiele bardziej niż moc liczą się lekkość, zdolność poradzenia sobie w trudnym terenie oraz stabilne prowadzenie zarówno na asfalcie, jak i poza nim. Yamaha zrobiła jeszcze krok dalej. Oprócz ABS-u nie ma żadnych innych systemów ani kontroli trakcji. Jeździłem tym motocyklem i wcale mi ich nie brakowało! Trzymam kciuki, żeby Polacy docenili tego typu maszyny uniwersalne, które są świetne nie tylko do codziennych dojazdów, ale też gdy dopadnie cię chęć wyjazdu na koniec świata. Test KTM-a 790 Adventure znajdziesz na stronie 18, a Yamahy Ténéré 700 na str. 24.

Jeśli po pierwszych testach będziesz już wiedział, na którą z maszyn postawisz (Yamahę czy KTM-a), by wybrać się na koniec świata, będziesz potrzebował do tego odpowiednich gum. Żeby ułatwić ci to zadanie, przetestowaliśmy sześć kompletów kostkowych opon typu Adventure. Są wśród nich zarówno kultowe Continentale TKC 80, jak i najnowsze Bridgestone’y AX41. W tym roku postanowiliśmy pójść krok dalej, dołączając do grona testowych opon popularne wśród podróżników budżetowe Mitasy E07x. Test składał się z kilku etapów. Była jazda po autostradzie pozwalająca ocenić zachowanie podczas szybkiej jazdy. Była też próba odporności na zużycie, która polegała na nawinięciu ponad 1500 km w różnych warunkach (drogi, off-road, autostrady), po czym suwmiarką precyzyjnie zmierzyliśmy, jak zużył się bieżnik. Ponadto opony pojechały na stale nawadniany tor. Tam sprawdziliśmy, jak gumy sprawują się na mokrym. Oczywiście podczas testu nie zabrakło odcinków off-roadowych, które wykazały, jak spisują się one w swoim naturalnym środowisku. Nasze wnioski są dość proste. Najważniejszy: nie ma opon tego typu, które poradzą równie dobrze w terenie, jak na asfalcie. Dlatego to Ty musisz wiedzieć, dokąd się wybierasz i w jakich warunkach będziesz jeździł, by do sytuacji dopasować odpowiednie gumy. Nasz test będzie dla Ciebie ułatwieniem. Szczegóły znajdziesz na stronie 100.

Skoro już masz motocykl, wybrałeś odpowiednie opony, pozostaje tylko poszukanie celu wyprawy. W tym miesiącu polecam grecką Kretę. Jednego z naszych czytelników wyspa ta urzekła widokami, przepięknymi drogami i miejscami, w których wydaje się, że czas biegnie wolniej. Jednak ze względu na temperatury latem, sugeruję wypad jesienią.

Polecamy:


Dzień sądu

Są mocne, szybkie i bezwzględne. Aprilia RSV4 1100 Factory, BMW S 1000 RR, Ducati Panigale V4 S Corse, Honda CBR 1000 RR FireBlade SP, Kawasaki Ninja ZX-10RR, Suzuki GSX-R 1000 R i Yamaha YZF-R1M nie biorą jeńców.


Ochrona, bezpieczeństwo, wygląd

Po brutalnym teście w laboratorium, kilometrach na drodze i dokładnych oględzinach dziewięciu markowych kasków sportowo-turystycznych wiemy, co warto włożyć na głowę.

TEST + TECHNIKA

18 Bo w pamięci jest siła zaklęta

KTM 790 Adventure jest zaskakująco lekki i poręczny, a przy tym niesamowicie mocny.

24 Gdy świat to za mało

Ténéré 700 to nowa broń Yamahy. Pierwsze wrażenia z jazdy pozwalają stwierdzić, że ta maszyna mocno namiesza wśród turystycznych enduro.

30 Dzień sądu

W teście litrowych przecinaków do walki stanęły: Aprilia RSV4 1100 Factory, BMW S 1000 RR, Ducati Panigale V4 S Corse, Honda CBR 1000 RR FireBlade SP, Kawasaki Ninja ZX-10RR, Suzuki GSX-R 1000 R i Yamaha YZF-R1M.

54 Zagubiony w czasie

Jeździliśmy najnowszym wcieleniem Kawasaki W 800. Mimo umiarkowanej mocy, ta maszyna daje mnóstwo radości z jazdy. Nie przeszkadza, że stylowi podporządkowano niemal wszystko.

60 Raczej szybko

Nie da się ukryć, że jazda Triumphem Street Triple RS uzależniła nas na najbliższy sezon. Raport z pierwszej części testu długodystansowego.

64 Sezon na pomarańcze

Specjalnie dla Was testujemy nowe sportowe enduro KTM-a przygotowane na sezon... tak, to nie pomyłka: 2020.

SERWIS

68 Mistrzyni drugiego planu

Wprawdzie Honda Deauville nie poraża osiągami, ale jest ceniona przez motocyklowych turystów. Plusy i minusy tej maszyny z drugiej ręki.

70 Z piekła rodem

Z kupnem używanego KTM-a Duke’a wiąże się pewne ryzyko, jest to jednak na tyle fajny sprzęt, że warto je podjąć. Radzimy, co sprawdzić i gdzie zajrzeć, by nie wpaść na minę.

72 Co kto lubi

Dwa całkowicie odmienne podejścia do turystycznych enduro: BMW R 1200 GS kontra wściekły KTM 990 Adventure.

86 Niech stanie się jasność

Żarówki, halogeny, lampy ksenonowe, diody LED, reflektory adaptacyjne, żarniki, soczewki, listwy świetlne i światła matrycowe. Mówiąc krótko, zgłębiamy tajniki motocyklowego oświetlenia.

92 Ochrona, bezpieczeństwo, wygląd

Na celownik wzięliśmy dziewięć kasków sportowo-turystycznych w cenie od 699 do 2399 zł i  już wiemy, że najdroższy nie zawsze oznacza najlepszy.

100 Posmakuj wolności

Test sześciu zestawów kostkowych opon dla turystycznych enduro. Sprawdziliśmy je na asfalcie, w terenie i na mokrej drodze. Wyniki dają do myślenia.

MAGAZYN

108 Skręcaj, hamuj, powtórz

Przeczytaj, dlaczego warto poćwiczyć technikę jazdy na naszych szkoleniach Motocykl Action Team.

112 Beemki w ustroniu

Parady, wycieczki, jazdy testowe i prezentacje – nikt, kto przyjechał na Dni BMW Motorrad Polska do Ustronia, nie miał prawa się nudzić.

114 SIGÁ, SIGÁ

...czyli powoli, powoli. Refleksje czytelnika, który wzdłuż i w poprzek zjeździł motocyklem Kretę.

SPORT

120 Petrux odleciał

Moto GP: Danilo Petrucci w końcu się przełamał i wywalczył pierwsze w swojej karierze zwycięstwo.

124 Pobudka mistrza

Czterokrotny mistrz WSBK Jonathan Rea wreszcie przerwał zwycięską passę debiutanta w tej klasie Alvaro Bautisty.

126 To będzie mocny sezon

Pod koniec maja rozegrano pierwszą rundę Mistrzostw Polski w Motocrossie. Jeżeli poziom rywalizacji, oprawa i entuzjazm kibiców utrzymają się na tym poziomie, co w Gdańsku, będzie to emocjonujący sezon.