Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Pomysły nie zawsze tarfione

Historia motocykli ma swoje wzloty i upadki. Wszystkie przyczyniają się do jednego – rozwoju motoryzacji.

Po prezentacji Yamahy Niken („Motocykl” 7/2018) nasz profil na Facebooku zapłonął żywym ogniem. Niektórzy na maksa pojechali po trójkołowcu niebieskich, inni – których było znacznie mniej – próbowali go bronić. I dla jednych, i dla drugich ta dyskusja była czysto teoretyczna, bo nikt nie miał szansy przejechania się tym motocyklem. W odróżnieniu od nas. Ta internetowa przepychanka miała swoje dobre strony, bo zainspirowała nas do przygotowania całkiem innego materiału niż większość artykułów publikowanych w „Motocyklu”. Tak powstał pomysł na materiał poświęcony nietypowym rozwiązaniom technicznym stosowanym w motocyklach.

Z premedytacją odpuściliśmy wątek historyczny, bo gdybyśmy go uwzględnili, zabrakłoby stron w tym wydaniu. Nie bez znaczenia było i to, że wiele z tych pomysłów zostało bezpowrotnie zapomnianych. Dlatego skupiliśmy się na tym, co działo się przez ostatnich 30–40 lat. Było tego sporo – począwszy od owalnych tłoków z pierścieniami składającymi się z czterech części, przez turbosprężarki (swoją drogą ten patent ma szansę niebawem pojawić się na rynku, a Kawasaki H2R ma przecież sprężarkę mechaniczną) czy wielowahaczowe przednie zawieszenia, na silnikach turbinowych rodem ze śmigłowca i napędzie na dwa koła kończąc. To prawda, że żaden z pomysłodawców opisanych rozwiązań nie zarobił furmanki kasy, wszyscy przyczynili się natomiast do bardzo ważnej sprawy – postępu technicznego. Jeśli chcesz wiedzieć, dlaczego na początku lat 80. umarły napędy turbo albo dlaczego nie przyjął się skuter z dachem, wycieraczką przedniej szyby i jej spryskiwaczem, zajrzyj na stronę 98.

Motocyklowe opony są jedną z dziedzin, w której najlepiej widać postęp. Dla wielu ich wybór to czarna magia, dlatego pojawiamy się my. Nasze coroczne testy opon (drukujemy je w numerach lipcowym, sierpniowym i wrześniowym) mają ci ułatwić wybór najlepszych gum. W poprzednim numerze sprawdzaliśmy opony uniwersalne do motocykli najczęściej używanych w mieście, jak i podczas wyjazdów wakacyjnych. W tym numerze na tor wyjechały motocykle sportowe, na które założyliśmy gumy sportowe z homologacją drogową, to znaczy takie, które poradzą sobie podczas speed daya, jak i podczas jazdy na zwykłych drogach. Jaki postęp jest możliwy w 12 miesięcy? Sprawdziliśmy to, porównując tegoroczne modele do zwycięzcy ubiegłorocznego testu na torze. Kto wygrał? Odpowiedź znajdziesz na stronie 76.

Ponieważ ten numer jest już wydaniem wakacyjnym, życzę wielu udanych wyjazdów i dalekich, i bliskich. Jeśli będziesz chciał(-a) podzielić się nimi na stronach naszego magazynu, pisz na adres: [email protected]

Polecamy:


Nie tędy droga

Ostatnie 50 lat to niewiarygodny postęp techniczny w motocyklach. Jednak nie wszystkie rozwiązania były trafione. Prezentujemy 15 koncepcji, które prowadziły w ślepy zaułek. 


Trafieni w szóstkę

To nie jest typowy test. Przeciwko sobie stają najbardziej wypasione i najbardziej luksusowe maszyny turystyczne, czyli nowa Honda Gold Wing i BMW k 1600 Grand America. 

TEST + TECHNIKA

18 Kawał ciężkiego metalu

Indian Chieftain Limited to kawał nieźle wykonanego, przyzwoicie jeżdżącego i wyróżniającego się z tłumu motocykla. Harley już dziś może zacząć się bać.

24 Ready to race?

KTM 790 Duke jest znakomitym motocyklem. Choć brzmi jak pozostałe V2 pomarańczowych, jego serduchem jest totalna nowość - rzędowa dwójka.

32 Trafieni w szóstkę

Najnowsza odsłona legendarnej Hondy Gold Wing staje przeciwko BMW K 1600 Grand America – niemieckiej wizji amerykańskiego krążownika szos.

44 Wielka radość

Jeśli chcesz poczuć dziecięcą radość zafunduj sobie przejażdżkę Benelli Leoncino 500. Niezły wygląd i charakterny silnik to tylko niektóre atuty tego motocykla.

48 Taniec z gwiazdami

Ryan Dungey i Toni Cairoli zaprezentowali 2- i 4-suwowe KTM-y serii SX, z którymi firma chce wejść w sezon 2019.

52 Powrót Dreszcza

Następca Aprilii Shiver (Dreszcz) 750 – Shiver 900 – kusi bogatym wyposażeniem i sporą ilością nowoczesnej elektroniki.

56 Fighter z Indii

Pierwszy raport z testu długodystansowego, któremu poddajemy Bajaja Dominara 400. Pod jednym względem bike zawiódł: zero usterek, awarii i wymian.

SERWIS

60 Złoty środek

Używane Kawasaki Z 800 przyciąga uwagę zwolenników street­fighterowego stylu. Turysta z niego kiepski, natomiast uliczny sprinter – znakomity!

62 Pustynne łaziki

Pojedynek BMW G 650 GS Sertão z Yamahą XT 660 Z Ténéré.

66 Na doczepkę

Zalety i wady 9 motocyklowych toreb mocowanych do zbiornika paliwa.

72 Sprawdzam!

W drugim z naszych tegorocznych testów opon oceniamy gumy sportowe z homologacją drogową.

MAGAZYN

86 Deszcz zachował się przyzwoicie

...to znaczy poczekał, aż kolejne szkolenie Motocykl Action Teamu dobiegnie końca.

90 Nie tędy droga

Nasz przegląd 15 pomysłów, które miały zrewolucjonizować technikę motocyklową, ale okazały się niewypałami.

96 A może nad morze?

Okolice Szczecina, czyli morze, drogi dobrej jakości, klify i Woliński Park Narodowy.

98 Zona ciągle groźna

W nocy z 25 na 26 kwietnia 1986 roku w czarnobylskiej elektrowni wybuchł reaktor numer 4. Była to największa katastrofa nuklearna w historii. Na zwiedzanie zamkniętej strefy motocyklem wybrali się nasi czytelnicy.

104 Słodko-gorzki czas Ducati

Jorge Lorenzo wypada ze składu teamu Ducati. Jakby na złość włoskiej ekipie z tą chwilą zaczął wygrywać w MotoGP.

SPORT

110 Przebudzenie Yamahy

Po 8 latach przerwy cyrk WSBK wrócił do Brna. Johnny Rea pobił rekord należący do Carla Fogarty’ego, zdobywając swoje 60. zwycięstwo w karierze.

114 Gdańsk: krew, pot i łzy

Kłopoty z odpowiednim przygotowaniem toru utrudniły rozegraną w Gdańsku III rundę motocrossowych mistrzostw Polski. Mimo to zawodnicy nie odpuszczali.

118 Death or glory

...czyli śmierć albo sława – oto los zwycięzców Tourist Trophy na wyspie Man. W tym roku mija 111 rocznica pierwszego wyścigu.