Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Zakaz wjazdu?

Być może już za 11 lat do centrów dużych miast w europie nie wjedziesz żadnym pojazdem spalinowym. Do tego czasu możesz cieszyć się pozbawioną tego ograniczenia jazdą zwykłymi motocyklami – nowymi i starszymi.

Mediolan, Paryż , Amsterdam... Wszystkie znaki na niebie i ziemi zapowiadają, że od 2030 roku wjazd do centrów tych i wielu innych miast w Europie będzie niemożliwy dla pojazdów z napędem spalinowym; bez znaczenia, czy będą to samochody, czy motocykle. Ten scenariusz jest tym bardziej realny, że postęp techniczny w samochodach elektrycznych nabiera tempa i co chwila kolejne firmy prezentują modele zasilane tylko prądem. To samo dotyczy motocykli. Dowód? Proszę bardzo! W połowie lipca będę miał możliwość przejechania się pierwszym w historii elektrycznym Harleyem-Davidsonem.

To nie żart! Elektryczny H-D ma być motocyklem w pełni funkcjonalnym, z zasięgiem dobrych 160 km. Ciekaw jestem, jak rozwiązano sprawę charakterystycznego gangu V-dwójek z Milwaukee. Może załatwią to głośniki w owiewkach? Prototypowy Harley, pokazany przed kilku laty na targach w Mediolanie, brzmiał jak suszarka do włosów. O tym, jak jeździ i brzmi dowiesz się z kolejnego wydania „Motocykla”.

Zanim centra polskich miast staną się dostępne wyłącznie dla elektryków, mam nadzieję nawinąć jeszcze sporo kilometrów i garściami czerpać radość z zjazdy na dwóch kołach. Jedną z takich maszyn jest opisywany w tym numerze Ducati Hypermotard 950. Poprzednie wersje stawiały jeźdźcom wysokie wymagania. Twarde, niewygodne siodło, kapryśny silnik, nie zawsze przewidywalne zachowanie zawieszeń, mało komfortowa pozycja za kierownicą – wszystko to powodowało, że był to motocykl dla wybrańców. W najnowszym wszystkie te wady znikły. Podczas jazdy nie zastanawiasz się, czy zmieścisz się w zakręcie, czy nie. Po prostu instynktownie trącasz kierownicę, a motocykl posłusznie wykonuje całą resztę. Wszystko to w akompaniamencie brzmienia potężnego V2. I o to właśnie chodzi w zabawie motocyklami! Ale nowy Hypermotard to nie tylko silnik. To również zawieszenia, niezła ergonomia i spory pakiet elektroniki. O tym, jak spisuje się ta maszyna nie tylko w codziennej eksploatacji dowiesz się, zaglądając na stronę 24. Jeżeli wolisz coś mniej ekstremalnego, choć równie mocno wyróżniającego się na ulicy, polecam test nowej Hondy CB 650 R (strona 50).

Historia motocykli jest pełna precedensów. Czy wiedziałeś, że na początku tego stulecia (jak to brzmi!) Suzuki i Kawasaki zawiązały spółkę joint venture i wspólnie produkowały motocykle, sprzedawane pod różnymi nazwami? Jednym z takich bike’ów jest Suzuki V-Strom 1000 lub Kawasaki KLV 1000. Jego silnik nie sprawdził się w maszynie sportowej, więc koniec końców trafił do turystycznego enduro. Po latach ten motocykl jest fajnym pomysłem na to, by za przystępne pieniądze stać się właścicielem mocnej maszyny turystycznej. O jego słabych stronach przeczytasz na stronie 72.

Współpraca japońskich gigantów przetrwała tylko kilka lat. Pomysł upadł, choć z ekonomicznego punktu widzenia wcale nie był pozbawiony sensu. Mam nadzieję, że podobnie zakończy się sprawa zamknięcia centrów miast dla motocykli. Aby się tego dowiedzieć, trzeba będzie jednak chwilę poczekać.

Polecamy:


Coraz bardziej retro


Po dwuletniej przerwie KTM znów produkuje maszyny napędzane najmocniejszym seryjnym singlem. Nowy 690 SMC R oszałamia mocą, bogactwem elektroniki i – co zaskakujące – dobrymi manierami.


Napad na bankiet?


Ta maszyna budzi skrajne emocje – od zachwytów po grymas niesmaku. Postanowiliśmy sami przekonać się, jak jest naprawdę z Ducati Hypermotardem 950.

TEST + TECHNIKA

18 Jestem Legendą

Powstała na fali fascynacji stylem retro. Świetnie jeździ, niesamowicie wygląda, ale czy zdobędzie serca motocyklistów? Testujemy Suzuki Katanę.

24 Napad na bankiet?

Są maszyny, które uzależniają niczym najmocniejsze prochy. Jednym z nich jest Ducati Hypermotard 950. Co ciekawe, w pierwszej chwili nie rzucił nas na

30 Tacy sami, a ściana...

Firmy Indian i Harley-Davidson konkurują ze sobą od zarania dziejów. Sprawdziliśmy więc, co łączy i co różni ich najpopularniejsze krążowniki – Chieftaina Limited i Street Glide’a Speciala.

38 Esencja motocyklizmu

Są piękne, proste i surowe. W naszym teście udział wzięły BMW R nineT, Ka­wasaki Z 900 RS i Triumph Speed Twin.

50 Coraz bardziej retro

Fajnie jeździ, nieźle hamuje oraz kosztuje normalne pieniądze. Czy Honda CB 650 R podbije serca polskich motocyklistów?

58 Chwycić byka za rogi

Norma Euro 4 sprawiła, że „690” KTM-a na dwa lata zniknęła z oferty. Teraz powraca jako 690 SMC R i 690 Enduro R.

64 Dla uczczenia legendy

Yamaha XSR 700 XTribute powstała w hołdzie dla legendarnej XT 500. Mimo że od seryjnej MT-07 różni ją tylko kilka detali, wrażenia z jazdy są zupełnie inne.

66 Jak za dawnych lat

Mimo że Lambretta V125 Special Fix nie poraża osiągami, potrafi przyspieszyć bicie serca. Kształtami nawiązuje bowiem do modelu sprzed półwiecza, a jej karoseria jest wykonana z blachy.

SERWIS

70 Styl ponad osiągami

Tym razem na widelcu mamy używanego Triumpha Bonneville’a. Czy ta maszyna jest grzechu warta?

72 V-dwójka na medal

Suzuki V-Strom 1000 to turystyczne enduro z genami ścigacza. Czy warto kupować go z drugiej ręki?

74 Dzieci ulicy

Triumph Speed Triple 1050 kontra Kawasaki Z 1000. Poznaj plusy i minusy streetfighterów z rynku wtórnego.

88 Yes, i’m back!

Silniki dwucylindrowe świętują swój renesans. To dobra okazja, by rzucić okiem wstecz i poznać ich historię.

92 Coś być musi za zakrętem

Porównaliśmy sześć zestawów opon dla turystycznych enduro w rozmiarach 120/70-19 i 170/60-17.

MAGAZYN

100 Dzień na gorąco

Upał nie zniechęcił uczestników szkolenia Motocykl Action Team Level 1 przed szlifowaniem umiejętności.

102 Na wyższym poziomie

Podczas szkolenia Motocykl Action Team Level 2 uczestnicy najeździli się do syta.

104 Żółwim tempem

W trakcie półrocznej podróży przez Azję Centralną do Indii i Bangladeszu dwoje naszych czytelników zwiedziło 15 państw.

SPORT

110 Taktyczny MÁrquez

Aktualny mistrz świata MotoGP znów powiększył przewagę. Nieco pomógł mu w tym Jorge Lorenzo, ale strategiczne podejście Márqueza ma duże znaczenie.

114 Zadyszka lidera

W Word Superbike panuje napięta atmosfera. Alvaro Bautista coraz częściej zajmuje niższe miejsca na podium, a nawet na nie nie wchodzi.

116 Debiut ornety

Sezon Orlen MX GP dotarł do półmetka: za nami trzy z sześciu rund. Co by nie mówić, w motocrossie emocji nie brakuje.