Od redaktora:

Red. nacz.
Jacek Ociepko

Rozwiń

Marchewka to owoc, ślimak winniczek to ryba, a banan, żeby był uznany za banana, musi mieć odpowiednią krzywiznę. Gdyby moja nauczycielka biologii usłyszała ode mnie takie bzdury, w życiu nie skończyłbym szkoły. Do tej pory absurdy płynące z Brukseli traktowałem jak kabaret. Traktowałem, bo prawdę mówiąc nigdy nie dotyczyły mnie one bezpośrednio. W tym roku sytuacja się zmieniła. Od stycznia 2016 r. wszystkich producentów jednośladów obowiązuje nowa norma Euro 4. Chodzi w niej o przejście na bardziej ekologiczne normy emisji spalin, ale nie tylko o to. Euro 4 to zbiór przepisów, których ideą jest ponadto zwiększenie bezpieczeństwa motocyklistów. Pomysł słuszny, wykonanie zaś – jak to w przypadku wszystko wiedzących urzędników bywa – dyskusyjne. O pieniądzach, które jak zawsze stoją gdzieś w tle, nawet nie wspominam.

Co stracą lub zyskają na tych wszystkich zmianach motocykliści? Jeśli o technikę chodzi, upgrade do Euro 4 nie jest tak rewolucyjny, jak zaprojektowanie łazika marsjańskiego. Niemniej jednak każdy z producentów będzie chciał przerzucić koszty zmian na użytkowników, czyli na nas, motocyklistów. Może się zatem okazać, że w przyszłym roku ceny nowo homologowanych maszyn wzrosną. Oby jak najmniej! Po drugie, zwiększy się poziom skomplikowania jednośladów, a wraz z nim powinny wzrosnąć koszty przeglądów. Przecież każdy powód do zarobienia paru złotych jest dobry. Po trzecie z rynku zniknie kilka całkiem fajnych maszyn. Dzisiaj wiemy już, że Yamaha XJR 1300 i cała rodzina XT 660 wypadną z programu produkcyjnego. Dlatego jeśli zastanawiałeś się nad którąkolwiek z tych maszyn, lepiej nie odkładaj zakupu. Norma Euro 4 może skosić także wiele modeli Kawasaki. Importer zapowiada jednak, że w przyszłym roku wszystkie maszyny „zielonych” powinny być dostępne, a furtką do tego będą przepisy dotyczące sprzedaży końcówek serii. Więcej o nowych przepisach i morderczej dla niektórych sprzętów normie Euro 4 czytaj na stronie 68.

Polecamy:

Smak wolności: Cenisz sobie styl i poczucie wolności, a do tego lubisz klasyczne maszyny? Jeżeli tak, to BMW ma coś dla ciebie - powstały na bazie R nineT model R nineT Scrambler. Ta niesamowita maszyna ma chłodzony powietrzem silnik, 110 KM mocy i co istotne spełnia normę Euro 4 więc nieprędko zniknie z oferty.

Powrót do przyszłości: Suzuki SV 650 powrócił! Czy odrodzony po latach model ma szanse na podjęcie równej walki z konkurentami ze swojej półki cenowej? Postanowiliśmy to sprawdzić na własnej skórze.

TEST + TECHNIKA

20 Smak wolności

Beemka właśnie zaprezentowała R nineT Scramblera. Chce popłynąć na fali popularności bazowego modelu i mody na styl retro.

24 Transformers

Yamaha MT-10 to więcej niż rozebrana z owiewek R-jedynka. Czy tyle wystarczy, by stać się najlepszym power nakedem na rynku?

32 Granica szaleństwa

H-D Forty Eight Custom jest wart niemal dwa razy więcej od wersji standardowej. Tak, jest drogi, wypasiony i nieźle zbajerowany.

36 Ojciec chrzestny

Moda na klasyki zadomowiła się na ulicach Europy. Czy włoskie Moto Guzzi Bobber V9 rozprawi się z konkurencją w stylu dona Corleone?

40 Easy to ride

AJP to sposób na stosunkowo tanie latanie w terenie. Na dodatek ten sprzęt spokojnie ogarnie nawet początkujący enduromaniak.

42 Czarny wyszczupla

Elegancki i skromny – taki jest Triumph Bonneville T120 Black. Przy czym pod głęboką czernią skrywa się całkiem fajny motocykl.

44 Powrót do przyszłości

Kultowości Suzuki SV 650 swego czasu nieco zaszkodził udany, ale średnio popularny Gladius. Teraz SV 650 wraca, by odzyskać straconą pozycję.

SERWIS

58 Król toru miewa humory

W tym odcinku cyklu o motocyklach używanych – Ducati 999. Ta maszyna najlepiej czuje się na torze. A jak spisuje się na co dzień?

64 Życie w sieci

Wi-fi, Bluetooth, internet, GPS... Otacza nas coraz więcej sieci i systemów komunikacji. Czy nam, motocyklistom, zapewnią one więcej bezpieczeństwa?

66 Kto smaruje...

Założenie scottoilera, czyli automatu do smarowania łańcucha, to popularna modyfikacja. Podpowiadamy, jak zrobić to prawidłowo.

68 Kupuj, zanim odejdą

Norma Euro 4, która już od stycznia 2016 roku obowiązywuje wszystkie nowe motocykle, wprowadza nie tylko nowe standardy bezpieczeństwa. Będzie też gwoździem do trumny wielu maszyn, nawet tych kultowych.

70 Dwa na dwa

W kolejnej części testu opon sprawdzamy półkę opon turystycznych. Czy dwa nowe modele Dunlopów i Metzelerów poradzą sobie ze zwycięzcami na mokrym i na suchym z poprzedniego testu?

MAGAZYN

76 Hayabusa Africa Challenge 2016

Pojechali, zobaczyli, przekonali się. Wyprawa trzema Hayabusami do Gambii przez Senegal, Mauretanię, Saharę i Maroko to nie bułka z masłem.

SPORT

82 Marquez coraz bliżej

Marc Márquez został cesarzem Niemiec – siódmy razy wygrał GP Niemiec i jest coraz bliżej do kolejnego tytułu mistrza klasy MotoGP.

86 Mistrzostwo ciągle na stole

Potknięcie Jonathana Rei w drugim wyścigu na Laguna Seca spowodowało, że Sykes zbliżył się do niego w klasyfikacji generalnej WSBK.

88 Wielki come back

Tym razem najszybsi nasi motocrossowcy w Człuchowie ścigali się o punkty do klasyfikacji mistrzostw Polski.