Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Czarna magia

Czy warto kupować opony, które przeleżały w magazynie kilka lat? Jak duże znaczenie dla jazdy motocyklem ma właściwe wyważenie kół? Dlaczego tak wiele zależy od odpowiedniego ciśnienia powietrza w oponach? Poszukaliśmy odpowiedzi na te pochodzące z waszych listów pytania.
Tym razem, zamiast teoretyzować, chcieliśmy znaleźć odpowiedzi w praktyce. Za królika doświadczalnego robiły Micheliny Pilot Powery 3, które zamiast do klimatyzowanego magazynu trafiły do... kumpla, który ma szklarnię. Tam gumy spędziły rok w temperaturze dwudziestu kilku stopni, wyprażając się w słońcu. Według specjalistów nasza kuracja postarzyła je o dobre 4–5 lat. Leżakowane w takich warunkach opony założyliśmy na koła Kawy ZX-10R, po czym wyjechaliśmy tym sprzętem na tor.
I co się okazało? Różnice w zachowaniu na suchym asfalcie w porównaniu do nowego zestawu były minimalne! Bike na oponach ze szklarni był wolniejszy tylko o niecały 1 km/h od fabrycznie nowego kompletu. To naprawdę niewiele, jeśli wziąć pod uwagę, że po torze jeździł mający ogromne doświadczenie w jeździe na krawędzi zawodnik, który nie dawał oponom ani chwili odpoczynku.
Różnice okazały się o wiele większe, gdy na tor wylaliśmy hektolitry wody. W takich warunkach było wyraźnie widać pogorszenie zachowania się motocykla, opony o wiele wcześniej wpadały w poślizg. To najlepszy dowód, że procesów zachodzących wewnątrz gumy nie da się zatrzymać, a promienie słoneczne i UV oraz podwyższona temperatura zrobią swoje.
Czy nasze testy oznaczają, że bez wahania można kupować stare opony i mówić, że są tak dobre, jak nówki. Nigdy w życiu! Chodzi o to, by zachować zdrowy rozsądek i z jednej strony nie zasłaniać kół w motocyklu tylko dlatego, że stoi przez kilka godzin na parkingu pod pracą, a z drugiej strony nie bać się kupować kilkuletnich gum, które pochodzą z pewnego źródła. Jesteś ciekaw odpowiedzi na pozostałe pytania? Znajdziesz je na stronie 76.

Polecamy:

Test długodystansowy KTM-a 1290 Super Adventure T

Nasz test długodystansowy KTM-a 1290 Super Adventure T rozpoczęty. Dobrze wróży mu to, że jego silnik wzięto z przecinaka RC8.

Test Suzuki V-Strom 650 XT (2017)

Suzuki V-Stroma 650 XT nie da się pokochać za wygląd, natomiast za niezawodność i uniwersalność – jak najbardziej tak.

TEST + TECHNIKA

18 Relaks samuraja

Suzuki V-Strom 650: weź parę głębokich oddechów, potem odpal silnik V2 i przynajmniej na czas weekendu zapomnij o wszystkich problemach.

24 Szybka ćwiartka

Wyścig na 1/4 mili udowodnił, co jest ważniejsze: ogromna pojemność silnika Triumpha Rocketa III Roadstera, czy moc turbodoładowanego, ale ponad 2-krotnie mniejszego serducha Kawy Ninja H2

34 Ready to travel?

Jeśli KTM, to ready to race. A jak 1290 Super Adventure T daje sobie radę z turystyką w sportowym stylu? Relacja z naszego testu długodystansowego.

38 Taniec na kołach

Raport z jazdy Aprilią Dorsoduro 900. Bike wygląda jak milion dolarów i napędza go mocny dwucylindrowiec.

42 Badacz czy odkrywca?

Oglądana ze wszystkich stron Honda CRF 250 Rally sprawia wrażenie sporego sprzęta. Dopiero zza sterów widać, że to dwieściepięćdziesiątka

46 Kawa na szczycie

koro café racery, to jazda na kawę pełną zakrętów górską drogą. Ducati Scrambler Café Racer i Yamaha XSR 700, mimo różnic w wyglądzie i w charakterach, zapewniają podobnie wielką radość z jazdy.

54 Harley mój to jest to...

...kocham go – deklarował Rysiek Riedel. Jako właściciel Softaila Slima S na bank zaśpiewasz tak samo.

SERWIS

58 W stylu retro

Jeśli podobają ci się maszyny w stylu z lat 80. XX wieku i z dużymi, mocnymi silnikami, zastanów się nad używanym Kawasaki ZRX 1200. Lepsza będzie sztuka sprowadzona z zagranicy.

60 Wyjście z cienia

Używana Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré? To ma sens! Z tym że jeśli, to tylko wersja po liftingu, produkowana od 2014 roku.

62 Turystyka na golasa

Pojedynek motocykli używanych. Suzuki SV 1000 S, a tym bardziej Honda CBF 1000 to motocykle uniwersalne, które nadają się do turystyki.

76 Co by było, gdyby...

...bike dostał stare, źle wyważone opony lub z za niskim ciśnieniem? Jak wtedy zachowywałby się motocykl?

82 Kropla drąży kamień?

Testujemy 6 środków do impregnacji ciuchów motocyklowych.

86 Prosto do celu

Czy jest sens oszczędzać na motocyklowych nawigacjach? Testujemy urządzenia za 500 zł

MAGAZYN

90 Pomiędzy burzami

Spidi Tour 2017: przez ok. 220 km nawiniętych w Górach Sowich słowo „zakręt” było odmieniane na wszystkie możliwe sposoby.

92 Patrz szerzej

Czwarta tegoroczna edycja naszego kursu doskonalenia techniki przeszła do historii. Motocykl Action Team jeszcze raz w tym roku zaprosi na Tor Łódź.

94 Po raz 17.

Ponad 100 namiotów z ciuchami, gadżetami i akcesoriami wyłącznie do beemek, popisy w jednej ze starszych w Europie beczek śmierci... – to tylko dwie z atrakcji przeprowadzonych na początku lipca 17. BMW Motorrad Days.

96 Bądź jak mistrz

Nowozelandczyk Chris Birch, superspec od enduro, zdradza parę myków z zakresu techniki jazdy sprzętami typu adventure.

98 Klub motocyklowy w jaskini

Jest taki w Szwajcarii Saksońskiej. Nasza propozycja wyprawy w weekend.

100 God dag Sverige

Znana podróżniczka Ania Jackowska tym razem relacjonuje dla nas wyprawę do Skanii – najbardziej na południe wysuniętej części Szwecji.

SPORT

106 Status Quo

W WSBK pat między motocyklami Ducati i Kawasaki. Czy po wakacyjnej przerwie będzie w czołówce jakiś ruch?

108 Walka z Pechem

W Lidzbarku Warmińskim rozegrano przedostatnią rundę Orlen MP MX 2017.