Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Liczy się tylko przyjemność z jazdy  

Bosch właśnie ogłosił, że za dwa lata wyposaży motocykle w radar rozpoznający przeszkody na drodze. Czy to kolejny krok w stronę autonomicznych motocykli?

Coraz bardziej współczuję właścicielom współczesnych samochodów. Dzisiaj ich rola sprowadza się do prowadzenia auta z punktu A do B i tankowania. Podczas jazdy elektronika dba o stan silnika, ale również ingeruje w prowadzenie auta. Układ awaryjnego hamowania, asystent pasa ruchu, aktywny tempomat czy asystent parkowania to tylko niektóre z systemów podnoszących bezpieczeństwo, ale również usypiających czujność kierowcy i odwalających za niego kawał roboty. Zamiast prowadzić auto może zająć się rozmową przez telefon czy oglądaniem widoków. Mam wrażenie, że firmy produkujące samochody jak najszybciej i za wszelką cenę chcą rozpocząć produkcję samochodów autonomicznych, w których rola kierowcy ograniczy się do bycia gościem na pokładzie. A co z przyjemnością z jazdy? Zanika z roku na rok.

Nie, nie jestem ortodoksyjnym przeciwnikiem elektroniki. Nic z tych rzeczy! W KTM-ie 1290 Super Adventure S, który lata u nas w ramach testu długodystansowego, jest jej sporo i wcale mi to nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie. ABS zmieniający charakterystykę pracy w zależności od stylu jazdy i rodzaju nawierzchni, kontrola trakcji, połączenie kokpitu ze smartfonem czy kilka map zapłonu i półaktywne zawieszenia to najważniejsze z układów. Wszystkie ułatwiają jazdę, pozwalają ogarnąć niesamowitą moc maszyny, ale też mają bardzo ważną cechę: można je wyłączyć, co oznacza powrót do motocykla w jego najprostszej formie. I za to cenię sobie współczesne motocykle. Zdaję sobie sprawę, że ten stan nie będzie trwał wiecznie. W ubiegłym roku Honda pokazała nieprzewracający się motocykl, który jest utrzymywany w pionie tak jak segway. Nie ma znaczenia, czy hamując wystawisz nogę, czy nie – maszyna i tak pozostanie stabilna. To nie wszystko. Za dwa lata Bosch zamierza zamontować w motocyklu radar. Będzie on monitorował przestrzeń wokół maszyny, sprawdzając, czy na torze jazdy nie pojawiają się przeszkody. To i aktywny tempomat oraz czujniki martwego pola pozwoli wyhamować motocykl i uniknąć kolizji. Wszystkie te systemy od kilku lat są dobrze znane samochodziarzom, a w roku 2020 zadebiutują w KTM-ach i Ducati. Zdziwiony? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o nowych układach, zapraszam na stronę 72.

Cieszę się, że autonomiczne samochody staną się faktem, gdy ja będę już na emeryturze. Zanim to nastąpi, będę pełnymi garściami czerpał przyjemność z jazdy motocyklami. A gdy się zestarzeję, być może inaczej spojrzę na samochody i motocykle, w których kierowca jest tylko dodatkiem.

Polecamy:

Lepsze wrogiem dobrego
W przypadku BMW f 850 GS zapowiadano rewolucję – na nowo zaprojektowana rama, nowy, większy silnik i więcej elektroniki. Życie zweryfikowało te zapowiedzi i rewolucja okazała się ewolucją. Czy faktycznie taki był niemiecki plan?

Jak nietoperz
ABS, kontrola trakcji, łączność ze smartfonem... te i inne systemy bledną przy najnowszym rozwiązaniu Boscha, w którym motocykl będzie widział przeszkody podobnie jak nietoperz, wykorzystując czuły radar.

TEST + TECHNIKA

18 Lepsze wrogiem dobrego?

Czy długo oczekiwany BMW F 850 GS godnie zastąpi sprawdzoną osiemsetkę? Postanowiliśmy to sprawdzić.

24 Czarna strzała

Husqvarny Svartpilen 401 nie sposób pomylić z innym motocyklem. Sprawdziliśmy, jak ta maszyna jeździ.

28 Moc pod kontrolą

Do walki stanęły mocne nakedy: Ducati Monster 1200, Kawasaki Z 1000 R Edition, Suzuki GSX-S 1000 i Triumph Speed Triple S. Czy rzucająca im rękawicę nowa Honda CB 1000 R+ podoła wyzwaniu?

46 Po burzy świeci słońce

KTM 1290 Super Adventure S, który jest z nami od maja, nawinął już ponad 6000 km. Czas na pierwsze podsumowania.

50 Relaks i Agresja

Nowy Harley-Davidson Fat Bob to demon o dwóch obliczach. Poznaliśmy oba, a przy okazji wpadliśmy do hamowni.

SERWIS

56 Jurassic Park

Przedstawiamy plusy i minusy używanej Yamahy BT 1100 Bulldog.

58 Szóstka w totka?

Rzędowy sześciocylindrowiec w motocyklu – to brzmi kusząco, ale czy warto skusić się na beemkę K 1600 GT z drugiej ręki?

60 Entry Level

Gdy wahasz się między Hondą NC 700 S a Kawą ER-6n z drugiej ręki.

66 Czasoodporne

Testowaliśmy trzy generacje opon Michelin. Czy trzeba bać się gum produkowanych w oparciu o technologię sprzed lat?

72 Jak nietoperz

Przy najnowszym rozwiązaniu Boscha bledną inne systemy elektronicznego wsparcia. Firma pracuje nad wykrywającym zagrożenia motocyklowym radarem.

MAGAZYN

82 Nie sprzęt, lecz technika

Na Torze Łódź odbyło się kolejne szkolenie Motocykl Action Team. Tym razem nad techniką jazdy pracowali posiadacze cruiserów i chopperów.

86 W krainie wielkich jezior

Zobacz, gdzie dotarli uczestnicy polskiej edycji imprezy o nazwie Spidi Tour.

88 Kamienie milowe

Oto kilkanaście motocykli, które na trwałe wpisały się w historię motoryzacji.

TURYSTYKA

94 Rzuć wszystko i jedź!

Mazury to świetny cel weekendowego wyjazdu. Kuszą atrakcje (np. obrotowy most) i fajne widoki. Warto dla nich przecierpieć nawet dłuższą dojazdówkę.

96 Duch Drakuli & legendarne winkle

Nasi czytelnicy najpierw pojechali do Rumunii. Tak im się spodobało, że po roku byli tam znów oraz dołożyli Bułgarię i Serbię.

SPORT

102 Zasłużony urlop MÁrqueza

Wyścigi MotoGP w Assen i na Sachsenringu tuż przed krótkimi wakacjami były okazją, by zepsuć Márquezowi urlop.

106 Sojusz zawarty

Ekipa z MŚ samochodów tu­rystycznych (WTCR) połączyła siły z motocyklistami z MotoGP. Współpraca Seata Cupry i fabrycznego teamu Ducati ma być korzystna dla obu stron.

108 Piach w zębach

Mistrzostwa Polski w Motocrossie już za półmetkiem. Po emocjonujących rundach w Lipnie i Człuchowie walka zapewne zrobi się jeszcze ostrzejsza, bo zbliża się czas ostatecznych rozstrzygnięć.

112 Johnny Rea o krok bliżej

Rea wywalczył kolejne zwycięstwo w World Superbike, mimo to konkurencja nie ustaje w próbach odrobienia strat. Sykes ma dość bycia numerem 2 i chce odejść z Kawasaki.