Od redaktora:

Rozwiń

Pomagamy w wyborze

Jaki motocykl będzie dla mnie najlepszy? W tym numerze znajdziesz solidny pakiet testów, które pomogą ci w wyborze. Przeważają naked bike’i, Ale nie koniec na nich.


Kiedyś nakedy klasy średniej były to maszyny proste, niezbyt mocne i zwykle wyprane z emocji. Ich silniki miały pojemność nieco ponad 500 cm3, a moce nie przekraczały 80 KM. Przez ostatnie trzy dekady wiele się zmieniło i dzisiaj maszyny dla początkujących mają moc ok. 75 KM i silniki o pojemności co najmniej 650 cm3. W popularnej przed laty klasie 500 dziś pozostała właściwie tylko Honda. Współczesne nakedy klasy średniej mają 100 i więcej KM wyciskanych z niemal litrowego silnika. Porównanie siedmiu najpopularniejszych maszyn tej klasy okazało się o tyle ciekawe, że motocykle są napędzane dwu-, trzy- lub czterocylindrowymi silnikami, co niesamowicie zmienia charakter sprzętów.

Powiem więcej, w zestawieniu pojawiły się maszyny, w których elektronika ogranicza się do ciekłokrystalicznego wyświetlacza w kokpicie i ABS-u, ale są i do granic możliwości naszpikowane systemami elektronicznymi. W tym teście postanowiliśmy zrezygnować z tradycyjnej klasyfikacji, bo różnice między maszynami są minimalne. Naszym zdaniem różne charaktery motocykli nie powinny mieć wpływu na ocenę. Nie oznacza to wcale, że w tym zestawieniu nie mamy swojego faworyta. Jesteś ciekaw, która to maszyna? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz na stronie 16.
Skoro w testach mamy maszyny dwu-, trzy- i czterocylindrowe, to dla równowagi przydałby się motocykl napędzany singlem. W tym numerze jest nim turystyczne enduro KTM-a w kieszonkowym wydaniu, czyli 390 Adventure. Produkowany w Indiach, sprzedawany na całym świecie bike powoli zdobywa sobie grupę wiernych wyznawców. Dlaczego warto postawić na ten motocykl? Bo dość dobrze poradzi sobie na asfalcie, jak i poza nim. Niewielki silnik o mocy 44 KM nie sprawdzi się na autostradzie, ale na wąskich drogach bocznych nie będzie problemu. Co nie jest bez znaczenia, ten motocykl jest dość tani, zatem zaoszczędzoną kasę możesz wydać na wyjazd na przykład dookoła Polski. Wtedy mały Adventure spisze się znakomicie. Jego test przeczytasz znajdziesz na stronie 52.
W tym numerze wisienką na torcie jest piękne Ducati Panigale V2. W porównaniu do poprzedniej wersji z technicznego punktu widzenia zmieniło się sporo, choć silnik – Superquadro V2 o pojemności 955 cm3 – pozostał niemal bez zmian. Jest teraz nieco mocniejszy (155 KM) i ma więcej momentu obrotowego (104 Nm). O tym, czy warto wybrać się nim na przejażdżkę po mieście, czy darować sobie tak idiotyczny pomysł, zostawiając Ducati wyłącznie na tor, próbowaliśmy sprawdzić w materiale na stronie 52.

 

 

Polecamy:

Szczęśliwa siódemka

Dwa, trzy, a może cztery cylindry? Którą z maszyn wybierasz? W tym zestawie siedmiu nakedów klasy średniej każdy znajdzie coś dla siebie. Niech nasz test będzie pomocą w niełatwym wyborze.

Po swojemu, czyli najlepiej

Jeśli masz pewność, jaki motocykl jest twoim ideałem i zwracasz uwagę na szczegóły, to szybko stwierdzisz, że sprzęty seryjne są nie dla ciebie... Wtedy pozostaje ci jedno: jeśli chcesz, by coś było dobrze zrobione, zrób to po swojemu. Harley Bobber First powstał zgodnie z tą zasadą.

Newsy

6 Mroczna Jawa

Po latach odradza się czechosłowacka Jawa. Kasą i zapleczem produkcyjnym wsparli markę Hindusi z Mahindry. Poznaj najnowsze dzieło, utrzymane w klimatach lat 50. – Jawę Pérák.

Test+Technika

16 Szczęśliwa siódemka

Dwa, trzy, a może cztery cylindry? Którą z maszyn wybierasz? W tym zestawie siedmiu nakedów klasy średniej każdy znajdzie coś dla siebie. Niech nasz test będzie pomocą w niełatwym wyborze.

32 Brutalna prawda

MV Agusta zafundowała nowemu Brutale 1000 RR winglety i obdarzyła go mocą 208 KM. Litrowy Brutale to jeden z dwóch najmocniejszych seryjnie produkowanych nakedów na świecie.

40 Wind of change

W trzy lata od debiutu Kawasaki Z 650 jest ciągle sprzętem na czasie, mimo to na sezon 2020 zafundowano mu lifting. W Kawasaki wyszli bowiem z założenia, że lekkie odświeżenie zawsze ma sens.

44 Na każdą okazję

Nie ma na świecie motocykla w 100% uniwersalnego, tzn. takiego do absolutnie wszystkiego. Najbliższe tego są turystyczne enduro. KTM 390 Adventure to próba zbudowania maszyny maksymalnie zbliżonej do ideału, tzn. do kompletnej uniwersalności. Czy udana?

52 Wbrew fali szaleństwa

Ducati Panigale V2 wypisuje się z wyścigu zbrojeń. W jego nowoczesnym podwoziu, przyprawionym eleganckimi owiewkami, upakowano silnik o nieimponującej mocy 155 KM. Czy taka maszyna sportowa ma sens?

Serwis

60 Ostry cień mgły

Rzadko kiedy się zdarza, że większy pozostaje w cieniu mniejszego. Tak się stało w przypadku Horneta 900 i 600. Poznaj słabe i mocne strony obu tych Hond z rynku sprzętów używanych.

Serwis

64 R jak radykalizm

Przed laty, gdy systemy elektroniczne w motocyklach były jeszcze w powijakach, Austriacy i Włosi zaprezentowali dwie radykalne maszyny do walki na torze. Czy używane KTM RC8 R i Ducati 1098 R są to dziś motocykle, które warto postawić w swoim garażu?

72 Na przekór całemu światu

Prezentując Aprilię RS 660, Włosi zagrali na nosie całemu światu. Pod pięknymi owiewkami kryje się ekonomiczny dwucylindrowy silnik o mocy zaledwie 100 KM! Zdradzamy techniczne szczegóły nowej Aprilii RS 660.

Magazyn

76 Historia szachownicy

Dzisiaj bawarska marka jednoznacznie kojarzy się z motocyklami i samochodami, ale przed laty firma budowała silniki lotnicze. Odkrywamy tajemnice marki, której historia ma ponad 100 lat.

82 Po swojemu, czyli najlepiej

Jeśli masz pewność, jaki motocykl jest twoim ideałem i zwracasz uwagę na szczegóły, to szybko stwierdzisz, że sprzęty seryjne są nie dla ciebie... Wtedy pozostaje ci jedno: jeśli chcesz, by coś było dobrze zrobione, zrób to po swojemu.

86 Hebrydy pełne deszczu

Główkujesz, dokąd wybrać się motocyklem w drugiej połowie wakacji? Jeśli cenisz spokój, przepiękne widoki i niezbyt popularne wśród turystów trasy, polecamy szkockie wyspy Hebrydy. Bez dobrej przeciwdeszczówki ani rusz!

Sport

92 Diabeł nadchodzi

Po długiej przerwie spowodowanej koronawirusem wreszcie doczekaliśmy się otwarcia wyścigowego sezonu MotoGP. Fabio Quartararo zgarnął w Jerez kumulację, Rossi znów stanął na podium, a Márquez złamał rękę i wypadł z drugiej rundy. Oj, działo się!