Od redaktora:

Rozwiń

Bye-bye, stary sportsterze!

Po ponad 60 latach Harley-Davidson sportster całkowicie zmienia swój wizerunek. Pozostał silnik widlasty, ale Zniknęło chłodzenie powietrzem, w zamian pojawiły się zmienne fazy rozrządu, a wraz z nimi wzrosły moc i osiągi.

Ten motocykl to kawał historii Harleya-Davidsona, ale też motocyklizmu w ogóle. Seria Sportsterów zadebiutowała w 1957 roku. Nowoczesna jak na tamte czasy maszyna miała utrzeć nosa europejskim i japońskim markom, które mocno rozpychały się na światowym rynku. Dziś Sporciak kończy 64 lata, więc w centrali uznano, że jest to dobry moment, żeby wysłać go na – zasłużoną przecież – emeryturę. Co spowodowało, że w tak konserwatywnej marce, jak Harley, podjęto tak rewolucyjną decyzję? To proste! Współczesny świat zmienia się w błyskawicznym tempie, a transformacje starego Sporciaka miały charakter ewolucji, a nie rewolucji. Decyzję o wprowadzeniu zmian przypieczętowały drastyczne spadki sprzedaży maszyn spod znaku belki i tarczy. To właśnie one były impulsem do wejścia firmy w nowy segment motocykli. I tak wiosną światło dzienne ujrzała produkcyjna wersja Harleya-Davidsona Pan America. Ponieważ ta maszyna wywołała spore zamieszanie na rynku, postanowiliśmy porównać ją z największymi konkurentami w tej klasie, czyli BMW R 1250 GS i Hondą CRF 1100 Africa Twin Adventure Sports. Ten test znajdziesz na stronie 18. Jedno mogę powiedzieć już w tym miejscu: Pan America tanio skóry nie sprzedała.

Wracając do Sportstera. Jego sercem jest silnik Revolution Max, niemal ten sam, co w Pan Americe. Od tego z podróżnego enduro różni się przede wszystkim mocą obniżoną ze 152 do 121 KM i nieco inną charakterystyką pracy. W zupełności wystarcza ona, by ten nowoczesny V-twin zaimponował osiągami. Masa 221 kg to kolejny przejaw zmiany w sposobie myślenia inżynierów w Milwaukee, bo poprzedni Sportster Forty Eight ważył 255 kg i miał moc 61 KM. Podczas przyspieszania najnowszy Sportster S wręcz prostuje ręce w łokciach, oczywiście jeśli wybierzesz odpowiedni tryb jazdy. Przez ponad 60 lat Sportstery spełniły dziecięce marzenia niejednego motocyklisty. Mam nadzieję, że podobnie będzie w tym przypadku, a wrażenia z pierwszej jazdy nowym Sporciakiem znajdziesz na stronie 28.
Już niebawem skończą się wakacje. Zachęcam was do wykorzystania tego czasu na motocyklowe wyprawy, niekoniecznie te drogie i kosztowne. Polska też jest piękna. Dowodzi tego choćby nasza propozycja weekendowej trasy po Górach Izerskich i ich pogórzu. Patrz: str. 88.
Do zobaczenia w trasie!

Polecamy:

Dorwać młodego 

Czy debiutant dokopie maszynom od lat będącym na rynku? Nowy Harley-Davidson Pan America w konfrontacji z BMW R 1250 GS i Hondą Africa Twin.

Proste przyjemności

Od strony technicznej Royal Enfield Interceptor 650 jest jak żywa skamielina. Przestaje to mieć znaczenie, gdy poczujesz, jak wiele potrafi dać frajdy z jazdy.

Test+Technika

18 Dorwać młodego

Czy debiutant dokopie maszynom od lat będącym na rynku? Nowy Harley-Davidson Pan America w konfrontacji z BMW R 1250 GS i Hondą Africa Twin.

28 Brutal na nowe czasy

Czy napakowany mięśniak może być jednocześnie dżentelmenem? Nowy Sportster S dowodzi, że dzisiaj wciąż jest miejsce na brutalną siłę.

32 Bruce wszechmogący

Silnik L-twin, rozrząd desmo, kratownicowa rama i suche sprzęgło – dla Multistrady V4 to już historia. Czy jej potężna V-czwórka, półaktywne zawieszenia oraz elektronika godna promu kosmicznego staną się początkiem nowej legendy?

42 Na tropie weekendu

Dzięki niej zawsze będziesz wiedział, jak spędzić weekend.

46 Pragnienie podróży

To komfort, niezłe prowadzenie i żwawy silnik, co zapewnia znacznie więcej możliwości niż tylko kręcenie się po mieście.

50 Luxtorpeda

Kufry, regulowana szyba, bogaty pakiet elektroniki, półaktywne zawieszenia i automatyczne sprzęgło składają się na luksusowy pakiet wyposażenia. Czy w tym przepychu jest jeszcze miejsce na motocykl?

54 Wieczny turysta

Dopracowany, wygodny i uniwersalny – taki jest Suzuki V-Strom 1050. Ponieważ nigdy nie wierzymy reklamom, szukamy słabych punktów tej maszyny.

56 Proste przyjemności

Od strony technicznej Royal Enfield Interceptor 650 jest jak żywa skamielina. Przestaje to mieć znaczenie, gdy poczujesz, jak wiele potrafi dać frajdy z jazdy.

60 Nowy bohater

Budując Aprilię RS 660, Włosi chcieli zbudować cywilizowany motocykl sportowy. Jak myślisz – odnieśli sukces czy spektakularną porażkę?

Serwis

68 Dwadzieśca lat na T-Maxie

Ten skuter, dzięki znakomitym osiągom i pewnemu prowadzeniu, potrafi dotrzymać kroku motocyklom. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, kupując używanego T-Maxa.

74 Daleko lub szybko

Suzuki GSX 1250 FA i Triumph Sprint GT Te motocykle już zniknęły z rynku. Rozważ ich zakup, jeśli szukasz dobrej maszyny na co dzień i do szybkiej turystyki.

82 Tanio nerkę kupię

Nie, to nie jest tekst o handlu organami. Do naszego testu trafiło dziesięć toreb biodrowych, potocznie nazywanych nerkami. Tradycyjnie szukamy najlepszej.

Magazyn

88 Izerbejdżan

Największym skarbem Gór Izerskich są ludzie i opowiadane przez nich historie. Nas, motocyklistów, do większości ciekawych postaci i miejsc doprowadzą piękne, klimatyczne trasy. Oto propozycja wycieczki na weekend.

92 Norweskie wyspy i miasteczko Å

Latem 2020 roku koronawirus osłabł na tyle, że Norwegia otworzyła się na turystów. Wprawdzie tylko na kilka tygodni, ale jednak. Tę okazję wykorzystali nasi czytelnicy, i wybrali się daleko na północ. Nordkapp? Co to, to nie!

Sport

100 Koniec wakacji

Trwająca miesiąc przerwa wakacyjna w MotoGP była dla jednych czasem odpoczynku, dla innych okresem pracy nad rozwojem motocykli, a jeszcze inni rozwiązywali problemy kadrowe.