Od redaktora:

Rozwiń

Niech gra muzyka

Jestem petrolheadem i nic nie zmieni faktu, że uwielbiam dźwięk silnika spalinowego. Bez znaczenia jest, czy będzie to samochodowa widlasta „dwunastka”, czy motocyklowa dwusuwowa „125”.

Brzmienie dowolnego z silników powoduje, że po chwili na mojej gębie pojawia się szeroki banan. Ku niezadowoleniu sąsiadów nawet moja kosiarka ma silnik spalinowy. Zdaję sobie sprawę, że być może już za kilkanaście lat charakterystyczne brzmienie czterosuwa przejdzie do historii, podobnie jak dzisiaj trudno już usłyszeć dźwięk pracującego silnika dwusuwowego w motocyklu. „Winny” temu jest rozwój elektromobilności. Niestety, taka jest cena postępu.


Ale pomijając zamiłowanie do wsłuchiwania się w dźwięki pracującego silnika i uzależnienie od zapachu benzyny, elektryczne motocykle także potrafią dać sporo przyjemności z jazdy.
Przed kilkunastu laty miałem okazję jeździć elektrycznym skuterem Vectrix, produkowanym we Wrocławiu. Pomijając niewielki zasięg, trudno było się do czegoś przyczepić. Przyspieszał jak dobra „400”, bez problemu mieścił zakupy w schowku pod kanapą, dość dobrze chronił przed pędem powietrza i muchami. Gdyby nie problem z ładowaniem gdzieś w mieście (wtedy uliczne ładowarki liczyło sie na palcach jednej ręki), spełniałby wszystkie oczekiwania, które mam wobec skutera. Był wygodny, komfortowy, choć – za sprawą akumulatorów – ciężki. Później miałem okazję przejechać sporo kilometrów Harleyem-Davidsonem LiveWire. Motocykl prowadził się całkiem dobrze, znakomicie przyspieszał, równie dobrze hamował, pozwalał garściami czerpać przyjemność z jazdy po górskich drogach. W tym przypadku problemem był również niezbyt duży zasięg, nieprzekraczający 140 km w trasie. Ale moja przygoda z tymi elektrykami była epizodem sprzed kilku lat. A gdy mowa jest o rozwoju nowoczesnych technologii, czas zaczyna płynąć szybciej. I  tak w tym numerze chciałbym przedstawić kolejnego elektryka, czyli Energikę Experię.
Tak, dobrze kojarzysz. Ta włoska marka dostarcza motocykle do wyścigowej serii MotoE, ale produkuje także maszyny typowo drogowe, więc ma spore doświadczenie w temacie. Teraz zaprezentowała motocykl turystyczny z krwi i kości. Przyspieszenie do setki w czasie 3,5 sekundy i zasięg w mieście na poziomie 400 km robią wrażenie. Podobno w trasie, przy niezbyt ulgowym traktowaniu, Experia bez problemu pokonuje dystans 200 km na jednym ładowaniu. Takie osiągi robią wrażenie. To, że dzisiaj „zatankowanie” Energiki gdzieś w trasie będzie wymagało sporych umiejętności logistycznych i o wiele więcej czasu niż w przypadku klasycznego motocykla, nie wynika z niedopracowania maszyny, lecz powoli rozwijającej się sieci ulicznych ładowarek. Ale za kilka, może kilkanaście lat ta sytuacja na pewno się zmieni. Choć pozostaję niereformowalnym petrolheadem, polecam bliższe poznanie z Energicą Experią, a o pierwszych wrażeniach
z jazdy tym motocyklem przeczytasz na stronie 18.
Korzystając z ostatnich dni wakacji, jadę przejechać się motocyklem, by wsłuchać się
w brzmienie silnika spalinowego. Niech gra czterosuwowa muzyka!

Polecamy:

Nowa nadzieja

Pojawienie się koncepcyjnego Lucky Explorera 9.5 na targach EICMA pod koniec 2021 roku wywołało niezłe zamieszanie, bowiem ten model należy do kategorii, która do tej pory nie była eksplorowana przez Włochów z Varese. Teraz udało nam się przejechać wersją prototypową i mamy sporo interesujących wniosków.

Woda, kurz i błoto

Współcześni podróżnicy często muszą się mierzyć z warunkami jak w tytule. W jaki sposób zabrać ze sobą bagaż, tak aby pozostał on suchy i czysty? Alternatywą dla twardych kufrów są sakwy. Przetestowaliśmy dwanaście wodoszczelnych modeli.

Test i technika

14 Lucky Explorer 9.5

Pojawienie się pod koniec 2021 roku koncepcyjnego Lucky Explorera 9.5 wywołało spore zamieszanie. Choć ciągle nie wiemy, jak naprawdę będzie nazywał się ten motocykl, jako jedni z niewielu jeździliśmy wersją przedprodukcyjną. Jesteśmy pod wrażeniem!

18 Energica Experia

Koniec ery silników spalinowych wydaje się przesądzony. Na dodatek z dnia na dzień ceny benzyny pną się w górę, a wjazd na niektóre drogi w górach blokują ograniczenia głośności. Czy elektryczne motocykle rozwiążą te wszystkie problemy? Inżynierowie Energiki pewnie odpowiadają, że tak, i prezentują turystyczną Experię.

24 Harley-Davidson Street Glide ST

Ten model mocno nawiązuje do wyścigowych Harleyów z serii „King of the Baggers”. Jawnym na to dowodem jest najpotężniejszy silnik Milwaukee-Eight 117. Sprawdzamy, w czym jeszcze Street Glide nawiązuje do sportu.

28 Indian Scout Rogue

Szpanerska przednia felga, efekciarskie lusterka, w których niewiele widać, czarne jak smoła wykończenie i temperament miejskiego rozrabiaki – przydomek Rogue (łobuz) w nazwie jest nieprzypadkowy i wyjątkowo trafnie dobrany.

32 Triumph Tiger Rally Pro

Czy już dzisiaj możemy otwierać szampana i świętować nadejście nowego króla w klasie dużych maszyn adventure? Czy mocny silnik, elektronicznie sterowane zawieszenia i wysoki komfort jazdy wystarczą, by Triumph Tiger 1200 Rally Pro przejął władzę?

42 Zontes 310M

Do Zontesa 310M, jak do każdej chińskiej maszynki, podeszliśmy z dużym dystansem. Z kilometra na kilometr na naszych twarzach pojawiał się coraz szerszy uśmiech. Czyżby szykował się przełom w chińskich jednośladach?

46 BMW 18 Transcontinental i Honda GL 1800 Gold Wing Tour

Szykuje się rozstrzygnięcie na punkty czy szybki nokaut? Który z bokserów – dwu- czy sześciocylindrowy – jest lepszy? A może o wyniku zadecydują nie silniki, tylko wyposażenie i łatwość prowadzenia?

Serwis

54 Używane BMW K 1300 R

Niemcy nieraz udowodnili, że potrafią robić odważne motocykle, jak np. potężne, ale irracjonalne K 1200/1300 R. Do tego obie maszyny wyglądają jak poskładane z tego, co zostało na półkach. Czy warto brać je pod uwagę jako motocykl używany?

60 Benelli TReK 1130 Amazonas vs Moto Guzzi Stelvio 1200

Jeśli szukasz motocykla do turystyki, ten duet nie jest oczywistym wyborem. Zarówno Benelli, jak i Moto Guzzi to maszyny ciekawe, ale mało popularne. Zanim kupisz jedną z nich, poznaj słabe i mocne strony obu modeli.

62 Rentgen

Zanim ocenimy motocyklowe akcesoria, muszą one dowieść swojej jakości, towarzysząc nam na co dzień: w trasie i na torze. W tym wydaniu sprawdzamy, jak po kilkumiesięcznych testach spisały się rękawice Five RXF2 oraz buty Daytona Burdit GTX.

64 Garaż

Branża motocyklowych akcesoriów uprzyjemnia nam wakacje. W tym wydaniu do rubryki „Garaż” trafiło sporo typowo letnich produktów ułatwiających jazdę podczas upałów. Kurtki, buty, rękawiczki – jest w czym wybierać.

68 Woda, kurz i błoto

Współcześni podróżnicy często muszą się mierzyć z trudnymi warunkami na trasie. W jaki sposób zabrać ze sobą bagaż, tak by zawsze pozostał suchy i czysty? Alternatywą dla twardych kufrów są sakwy. Przetestowaliśmy dwanaście wodoszczelnych modeli.

Magazyn

74 Witajcie w naszej bajce

Rzut beretem od Legnicy, między Jaworem a Lwówkiem Śląskim, leży Pogórze Kaczawskie. Ten mało znany wśród motocyklistów region kusi przepięknymi trasami i mnóstwem zachwycających atrakcji, których próżno szukać w pozostałych częściach Polski.

78 Merry Xmas w Kapsztadzie

W „Motocyklu” 4/2022 opowiedzieliśmy o podróży po Skandynawii, która zastąpiła wyjazd do RPA, przerwany pandemią koronawirusa. Ponieważ marzenia są od tego, by je spełniać, gdy tylko ograniczenia zniknęły, para naszych podróżników błyskawicznie podjęła decyzję o odświeżeniu niespełnionego planu. W ten sposób rozpoczął się nowy etap podróży po afrykańskiej ziemi.

Sport

84 Koniec wakacji

Koniec wakacji Zawodnicy MotoGP powrócili z ponadmiesięcznej wakacyjnej przerwy i ostro zabrali się do ścigania podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii.