Od redaktora:

Red. nacz.
Jacek Ociepko

Rozwiń

Elektronika = bezpieczeństwo
Jak każdy facet lubię elektroniczne gadżety, więc trudno mi wyobrazić sobie codzienne życie bez nawigacji, smartfona, tabletu czy małej kamery zamontowanej na kasku. Czy wyobrażam sobie współczesnego bike’a bez elektroniki? Oprócz customowych wydumek – nie! Gdy w 1998 r. pojawiła się pierwsza Yamaha R1 z silnikiem o mocy 150 KM, pozbawiona jakichkolwiek elektronicznych wspomagaczy, wielu pukało się w czoło: kto oprócz zawodników ogarnie takiego sprzęta? Zamiast wtrysku paliwa miał on klasyczne gaźniki, kontrola trakcji czy mapy zapłonu były totalną abstrakcją, o ABS-ie nikt wtedy nawet nie myślał. Zresztą w tamtych czasach cieszył się on złą sławą nawet w motocyklach turystycznych, dla których go wymyślono. Jedyna elektronika w ówczesnej R-jedynce to liczniki w kokpicie.

Najnowsza wersja R-jedynki ma koni 200 i na upartego pojedzie nią nawet ktoś, kto właśnie odebrał prawo jazdy, jeśli tylko przebrnie przez grubą instrukcję obsługi, dzięki której odpowiednio ustawi wszystkie systemy. Elektronika zadba o to, żeby debiutant podczas ruszania nie zadławił silnika, odpowiednia mapa zapłonu uratuje mu skórę podczas jazdy w deszczu, a wielostopniowa kontrola trakcji popracuje nad tym, aby garść piachu rozsypana na drodze nie zaprowadziła go do najbliższego szpitala.

Przez ostatnich kilkanaście lat zmieniło się podejście do elektronicznych gadżetów. Dzisiaj aż 75% motocyklistów akceptuje ABS i zgadza się, by mieć go w swoim motocyklu (tylko 2,4% uważa go za zbędny bajer). Jeszcze kilkanaście lat temu proporcja była odwrotna, a twierdzenie, że ABS nigdy nie pojawi się w maszynach sportowych, uznawano za pewnik. Dzisiaj w ten sam sposób są traktowane takie nowinki, jak system ułatwiający ruszanie pod górę. Tylko 3,6% uważa, że warto mieć go we własnym motocyklu. Więcej o nowoczesnych systemach wspomagających jazdę motocyklem przeczytasz na stronie 58.

Jedno jest pewne: mimo ciągłego rozwoju systemów podnoszących bezpieczeństwo jazdy żaden z nich nie zastąpi najlepszego komputera, jakim jest twoja głowa, oraz software’u w postaci logicznego myślenia. Te rozwiązania są ponadczasowe.

Polecamy:

Wzorowe łobuzy: Przyjrzeliśmy się dokładniej czterem japońskim maszynom nakedom; Hondzie CB 650, Kawasaki ER-6n, Suzuki SV 650 i Yamasze MT-07. Łączą je trzy rzeczy; umiarkowana cena, moc w okolicach 75 KM i fakt, że potrafią dać mnóstwo radości z jazdy. Mało tego, sprzedają sie jak ciepłe bułeczki i nie dzieje sie tak bez powodu.

Kręgosłup masz tylko jeden: Nie mamy stref kontrolowanego zgniotu, powietrznych poduszek ani kurtyn bocznych. Nas motocyklistów chroni jedynie refleks i to co mamy na sobie, dlatego sprawdziliśmy 22 żółwie, kamizelki z ochraniaczami i motocyklowe zbroje szukając ich mocnych i słabych stron. Zobacz, kto z tego sprawdzianu wyszedł zwycięsko.

TEST + TECHNIKA

20 Wzorowe łobuzy

Maszyny klasy średniej nie przyprawiają o drżenie serca, za to kosztują normalne pieniądze i dają mnóstwo radości z jazdy. W naszym porównaniu: Honda CB 650, Kawasaki ER-6n, Suzuki SV 650 i Yamaha MT-07.

32 Da się jeszcze drożej

Krążownik Harley-Davidson Road Glide Ultra to sprzęt z bardzo wysokiej półki. Również cenowej. Postanowiliśmy sprawdzić, jak 424 kg luksusu poradzą sobie na drodze.

36 Chcieć to móc

RMT Steezer QL 125 miał być przepustką Rometa do świata skuterów klasy premium. Jak wywiązał się z tego zadania?

38 Pogromcy stresu

Moda na maszyny retro trwa w najlepsze, czego doskonałym przykładem są Honda CB 1100 EX i Triumph Bonneville T120. Który z nich zabierze cię dalej od stresów dnia codziennego?

SERWIS

50 Moc zielonej Kawy

Blaski i cienie Kawasaki ZX-10R z drugiej ręki. Czy warto sięgnąć po tę supermocną maszynę mającą 50 000 km przebiegu?

55 Wytnij to sobie

Coś dla lubiących dłubanie przy old- i youngtimerach. Tym razem pokazujemy, jak i z czego samodzielnie dorobić uszczelki do silnika.

58 Twój aniol stróż

ABS, kontrola trakcji, tryby pracy silnika, elektroniczna przepustnica, quickshifter, elektronicznie sterowane zawieszenia... Nasz przegląd układów elektronicznych wspierających motocyklistów.

64 Kręgosłup masz tylko jeden

Pod lupę wzięliśmy 22 żółwie, kamizelki z ochraniaczami i zbroje motocyklowe. Wytropiliśmy ich słabe i mocne strony. Zobacz, kto z tego sprawdzianu wyszedł zwycięsko, a kto powinien się wstydzić.

MAGAZYN

72 Raj dla beemek: Dadaj

Nad mazurskim jeziorem Dadaj spotkali się fani turystycznych beemek. 374 uczestników tegorocznej edycji BMW GS Motorrad Trophy na długo zapamięta ten weekend. Impreza z roku na rok rośnie w siłę.

74 Tato, było czadersko!

Takiej relacji jeszcze u nas nie było: 10-letni Hubert opisuje swój motocyklowy debiut. Tato zabrał go na wypad z Lublina w Bieszczady.

76 W cieniu wielkiej góry

Harley-Davidson i górskie winkle w szwajcarskich Alpach... Czemu nie?

SPORT

82 Chłopcy do bicia biorą wszystko

W 7 ostatnich wyścigach mieliśmy 7 różnych zwycięzców, a liderzy nie wygrali żadnego z ostatnich 4. Czy to już rewolucja w MotoGP?

88 Tropiki w Więcborku

Startujący w Mistrzostwach Polski w Motocrossie zawodnicy ostrą walką uczcili ostatni weekend wakacji.