Archiwum numerów Zamów prenumeratę

Od redaktora:

Jacek Ociepko
redaktor naczelny

Rozwiń

Czy zastanawiałeś się kiedyś, po cholerę w motocyklu jest ABS? Dzisiaj ma go każdy nowy samochód, od przyszłego roku będzie musiał mieć każdy nowy motocykl o pojemności 125 cm3 lub więcej. Z jednej strony jest to fajny bajer, pozwalający więcej uwagi poświęcić jeździe, z drugiej... Od kumpli zakręconych na punkcie wyścigów na pewno słyszałeś opinie, że oni są i tak lepsi od skomplikowanej elektroniki, tzn. potrafią szybciej zatrzymać motocykl bez ABS-u. Oprócz tego, co akurat nie podlega dyskusji, ABS oznacza parę kilogramów więcej. Ci, którzy jeżdżą w terenie, w ogóle nie chcą słyszeć o tym systemie.

To jak jest naprawdę z ABS-em? Postanowiliśmy to sprawdzić. Do testu wzięliśmy pięć maszyn wyposażonych w różne rodzaje tego systemu. Tak, to nie jest żart. ABS ma już prawie 30 lat i przez ten czas zdążył się mocno rozwinąć. Kiedyś zapobiegał tylko zablokowaniu któregokolwiek z kół podczas jazdy na wprost. Jeśli asfalt był równy, wszystko szło jak po sznurku. Wystarczyło jednak, żeby na drodze pojawiły się nierówności i zaczynały się schody. Gdy próbowałeś zahamować w złożeniu, jego działanie, nie ma co ukrywać, było więcej niż kiepskie. Dzisiaj zaawansowana elektronika i piekielnie szybka hydraulika w ułamku sekundy zmieniają ciśnienie w układzie hamulcowym, tak by bezpieczne hamowanie w zakręcie przestało być opowieścią ze świata science-fiction. Przy czym droga hamowania w winklu jest tylko nieznacznie dłuższa niż na prostej. Nie wierzysz? Zajrzyj na stronę 68. Myślisz o odstawieniu motocykla na zimę? Zanim to zrobisz, skorzystaj z naszych podpowiedzi, jak szybko i bezpiecznie wymienić olej w silniku (strona 62) i poznaj kilka patentów pozwalających zadbać o kask (strona 66). Czy wiesz, że na zimę najlepiej wypiąć pinlock z kasku i przechowywać go w zamkniętej książce po to, by później nadal dobrze przylegał do szyby i zapobiegał jej parowaniu?

Polecamy:

Test porównawczy - trzy mocne cruisery. Sześć cylindrów i 4,8 litra pojemności do podziału między trzech szukających przygód facetów. Brzmi nieźle? Zaczynamy test: Triumph Thunderbird Commander, Moto Guzzi Audace, Victory Hammer S.  

Motocykl używany. Zawsze idziesz pod prąd? Nie jesteś dziwny, tylko oryginalny? Te motocykle używane mają jedną wspólną cechę – nie przejdziesz obok nich obojętnie: albo rzucisz pawia, albo się zakochasz.  

TEST + TECHNIKA

20 Get closer

Lżejsza rama, ostrzejszy silnik, ostre jak brzytwa hamulce i zawieszenia z najwyższej półki. Oto Kawasaki ZX-10R Ninja na sezon 2016.

24 Bierz to, co najlepsze

Moda na motocykle utrzymane w klasycznym stylu trwa. Japończycy wchodzą w ten trend Yamahą XSR 700.

28 ASC pomoże

BMW C 650 Sport i C 650 GT, czyli nowa era maksiskutera. Byliśmy na ich premierze i nie mamy co do tego wątpliwości.

32 Złoty środek

Kawasaki Z 800, Yamaha MT-09 i BMW F 800 R potrafią dać wiele radości z jazdy, a przy tym nie rujnują kieszeni – ceny od 35 000 zł.

38 Bujanie w obłokach

Te trzy cruisery to sześć cylindrów i 4,8 litra pojemności do podziału. Testujemy Triumpha Thunderbirda Commandera, Moto Guzzi Audace i Victory Hammera S.

48 To, co ma nadejść

Czy przebieg skutera przekraczający 30 000 oznacza kapitalny remont, a może tylko wymianę oleju i filtrów? Podsumowanie testu długodystansowego Kymco Xcitinga 400i.

SERWIS

52 Silnik nie do zabicia

Weź sportowy silnik, obniż jego moc i wstaw w fajną ramę, którą doprawisz komfortowymi zawieszeniami. Sprawdzamy, co gryzie używaną Yamahę FZ6.

58 Dobry, zły i brzydki

Zawsze idziesz pod prąd? Nie jesteś dziwny, tylko oryginalny tak jak te trzy maszyny używane? Oto BMW R 1200 CL, Ducati Multistrada i Honda Deauville.

62 Zrób to teraz

Koniec sezonu to najlepszy moment na wymianę oleju silnikowego. Nie wiesz, jak to zrobić? Przeczytaj nasz service manual.

66 Spokojna głowa

Podpowiadamy kilka prostych patentów na to, jak zadbać o kask przed zimą.

68 Poznać granice

Najnowszym osiągnięciem w dziedzinie ABS- -ów jest układ, który zmienia sposób działania w zależności od głębokości złożenia.

MAGAZYN

82 Zima w siodle

Chcesz choć na parę dni uciec od chłodów, śniegu itp. zimowych przyjemności? Masz parę możliwości: południowa Europa, Afryka, Ameryka i Australia czekają na ciebie!

84 Prošek – płyn na dobry nastrój

Tym razem nasi czytelnicy wybrali się do Bośni i Czarnogóry. W Szkoderskim Jeziorze miały być hipopotamy, ale jakoś ich nie spotkali.

SPORT

92 Doktorowi coś odbiło

Grand Prix w Australii na bank przejdzie do historii. To tu starli się, i to dosłownie, Valentino Rossi i Marc Márquez. Czy w tym sporcie skończyła się czysta gra?

96 Aprilie na finał

Tom Sykes nie zdołał wywalczyć wicemistrzostwa WSBK. Przeszkodziły mu w tym Aprilie Jordi Torresa i Leona Haslama. Inny „zielony” – Jonathan Rea – był poza zasięgiem rywali.