Archiwum numerów Zamów prenumeratę

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Mało petard w Mediolanie

Miguel Galluzzi, Szef stylistów Ducati, powiedział kiedyś, że: „wszystko, czego potrzebujesz w motocyklu, to kanapa, zbiornik, świetny silnik, dwa koła i kierownica”. Czy miał rację?

Największe tegoroczne targi motocyklowe EICMA w Mediolanie były dla mnie sporym zaskoczeniem. Otóż po raz pierwszy od wielu lat nowych motocykli było tyle, co kot napłakał. Czy oznacza to, że rynek motocykli wpada w kolejny dołek? Wiele wskazuje, że tak, wobec tego firmy – zamiast inwestować w ryzykowne projekty – wolą poddawać motocykle kuracji odmładzającej. Przecież to zawsze kosztuje o wiele mniej. Tu zmienią kształt przedniej lampy i owiewek, tam dołożą pakiet elektroniki lub go unowocześnią, odrobinę zmienią nazwę i gotowe. Dobrym przykładem jest BMW K 1600 Grand America. Ten bike to nic innego, jak dobrze znany K 1600 B, tyle że z dołożonym centralnym kufrem. Reszta zmian to wyłącznie kosmetyka.

Moim zdaniem największymi petardami tegorocznych targów były KTM 790 Duke, Ducati Panigale V4 i kompletnie odjechana Yamaha Niken (p. zdjęcie u dołu). Tak, tak, to nie żart – trójkołowiec Yamahy z prototypu pokazanego przed kilku laty zmienił się w motocykl seryjny. Ten pojazd, wyglądający jak nie tej ziemi, będziesz mógł w przyszłym roku kupić. Co więcej, jeśli potwierdzą się targowe plotki, jego cena wcale nie będzie tak odjechana, jak wygląd.

Ducati Panigale V4 to popis stylistów (motocykl wygląda obłędnie), ale przede wszystkim konstruktorów. Z nowej widlastej czwórki (to nie pomyłka: w tym sprzęcie zrezygnowano z typowego dla Ducati L-twina) wyciśnięto moc 214 KM, która z akcesoryjnym wydechem Akrapoviča wzrasta do 226 KM. Przy czym motocykl nieznacznie przytył w stosunku do 1299 Panigale: w wersji standardowej waży na sucho 175 kg. Za to nasycenie elektroniką przyprawia o zawrót głowy. W standardzie znajdą się m.in. trzystopniowy ABS Boscha, dostosowujący charakterystykę pracy do kąta złożenia maszyny, wielostopniowa kontrola trakcji z czujnikiem pochylenia i opcjonalnymi ustawieniami na tor, zapewniająca kontrolowany uślizg koła, ogranicznik wheelie czy asystent startu z pełną regulacją. Ciekawe, jak ten sprzęt jeździ. Przekonamy się w przyszłym roku. A co z KTM-em 790 Duke? To świetnie skrojony naked, którego dwucylindrowy silnik rzędowy zapowiada mnóstwo emocji.

Co najbardziej zawiodło mnie podczas tegorocznych targów w Mediolanie? To, że Aprilia i Moto Guzzi nie pokazały żadnych nowych maszyn. Ponadto mam wrażenie, że zabrakło wielu producentów motocyklowych ciuchów. Czyżby motocyklowe dżinsy zastąpiły skóry i teksy?

Wszystkie najważniejsze motocyklowe nowości tegorocznych targów EICMA znajdziesz na stronach 18–26.

Polecamy:

Radość, wielka radość
BMW R 1200 T Urban i Ducati Scrambler Desert Sled, to maszyny zbudowane dla ludzi lubiących cieszyć się życiem. Oba motocykle mają swój styl i oba dają mnóstwo radości z jazdy. Dlatego też postanowiliśmy sprawdzić któremu wychodzi to lepiej.

Pożeracze przestrzeni
Luksusowe BMW R 1200 RT, dziki KTM 1290 Super Duke GT i spokojna Yamaha XT 1200 ZE Tenere. Te trzu maszyny dzieli wszystko oprócz zamiłowania do podróży i dwucylindrowych silników. Która koncepcja jest ci najbliższa?

TEST + TECHNIKA

14 Elektro Boogie

Pierwsze elektryczne enduro KTM-a ma następcę. Austriacy ulepszyli kilka rzeczy i zaprezentowali światu model Freeride E-XC drugiej generacji.

18 Filozofia małych kroków

Trzykołowa Yamaha Niken, KTM 790 Duke z rzędowym twinem, Ducati Panigale V4 z widlastą czwórką... Zobacz, co pokazali producenci na targach EICMA 2017 w Mediolanie.

28 Mrówki na plecach

Nowy, czy po liftingu? Jeździmy najnowszym wcieleniem Ducati Monstera 821.

32 Radość, wielka radość

Te maszyny na pewno nie służą do bicia rekordów ani do dalekich podróży. Ich zadanie to dawać radość z jazdy, i to w końskich dawkach. Porównujemy BMW R nineT Urban G/S i Ducati Scramblera Desert Sled.

38 Pożeracze przestrzeni

Te trzy maszyny różni bardzo wiele, a łączy jedynie to, że mają dwucylindrowe silniki. Porównaliśmy BMW R 1200 RT, KTM-a 1290 Super Duke GT i Yamahę XT 1200 ZE Super Ténéré. Sprawdź, która z koncepcji najbardziej trafia do ciebie.

46 Ciemna strona mocy

Wielki i mocny KTM 1290 Super Adventure T potrafi uzależnić, a jak spisuje się na co dzień? O tym w II części naszego testu długodystansowego.

50 250? A może 300?

Dwusuwowe silniki nowej generacji świetnie sprawdziły się w KTM-ach, a jak dają sobie radę w Husqvarnach? Aby to sprawdzić, pojeździliśmy modelami TE 250i i TE 300i.

SERWIS

54 Power naked na co dzień

Czy warto zainwestować w zakup Suzuki GSX-S 1000 z przebiegiem 50 000 km? Plusy i minusy tej maszyny z drugiej ręki.

60 Uliczni zawodnicy

Pojedynek maszyn używanych: Triumph Street Triple 675 kontra Ducati 696 Monster. W czym są dobre, a w czym nie.

72 Trzymaj się!

Smartfon w roli motocyklowej nawigacji – czemu nie? Sprawdziliśmy sześć wodoodpornych mocowań na telefony oraz na nawigacje.

MAGAZYN

76 Nigdy się nie poddawaj

Mimo deszczu i chłodu, na ostatnim w tym sezonie szkoleniu techniki jazdy Motocykl Action Team na Torze Łódź zjawił się komplet uczestników.

78 Odpoczynek w Harzu

Ze Szczecina w góry Harzu i z powrotem. Relacja naszego czytelnika z weekendowej wyprawy do wschodnich Niemiec.

80 Zaczęło się w Biszkeku

Rok temu Orlice były w Himalajach, teraz przyszła kolej na Kirgistan. Szóstka polskich motocyklistek wyruszyła na tamtejsze bezdroża.

SPORT

88 Ostatnie Tango

Walka o tytuł w MotoGP trwała do ostatniej chwili. Gdy zamykaliśmy ten numer, Márquez i Dovizioso szykowali się do ostatecznej rozgrywki w Walencji.

92 Johny Cash

Powrót Melandriego, pech Sofuoglu i Rea w życiowej formie, czyli świat po 13 rundach WSBK i WSSP. Podsumowanie sezonu 2017.

96 Trening czyni mistrza

Akademia Orlen Team ma umożliwić polskim motocrossowcom osiągnąć światowy poziom. W tym roku wśród jej studentów wyróżnili się Maks Chwalik, Czarek Lewko, Olaf Włodarczak i Darek Rapacz.