Archiwum numerów Zamów prenumeratę Kup teraz!

Od redaktora:

Red. nacz. Jacek Ociepko

Rozwiń

Pogromcy mitów

Koniec fety z okazji ćwierćwiecza naszego miesięcznika. W tym wydaniu wracamy do testów maszyn i akcesoriów.

Najpierw chciałbym serdecznie podziękować Wam za życzenia z okazji 25-lecia „Motocykla”. Było tego sporo. Cieszę się, że spodobał Wam się nasz internetowy quiz, który zaproponowaliśmy Wam z okazji jubileuszu. Baliśmy się, że będzie zbyt długi i zbyt trudny, ale liczba nadesłanych odpowiedzi rozwiała nasze wątpliwości i bardzo nas ucieszyła. Zwycięzców znajdziecie niebawem na naszej stronie internetowej. Mamy zamiar podobnymi niespodziankami jeszcze nieraz Was zaskoczyć, a tymczasem chciałbym zainteresować Was kilkoma testami z tego numeru. Na początek motocykle. Tor Nürburgring, zbudowany w latach 20., przez długi czas był najdłuższym i jednym z najniebezpieczniejszych obiektów tego typu na świecie. Jego olbrzymia liczba zakrętów i pułapek czyniła go piekielnie trudnym. Guru Formuły 1 z lat 60. i 70. XX wieku Jackie Stewart nazwał tę trasę Green Hell (Zielone Piekło). Właśnie tam zabraliśmy na testy dwa nakedy. Nie byle jakie, bo w słabszym z silników drzemie moc 165 KM. O jakie maszyny chodzi? O BMW S 1000 R i naładowaną do granic możliwości elektroniką Aprilię Tuono V4 1100 Factory. Ich silniki oferują osiągi, jakimi jeszcze przed kilkoma laty dysponowały wyłącznie topowe maszyny sportowe. Ramy i zawieszenia to też najwyższa półka; pochodzą z maszyn wyścigowych sprzed kilku lat. Oba motocykle idealnie spisują się na torze wyścigowym, ale z jednym zastrzeżeniem – nie na takin z długimi prostymi. Na Pętli Północnej (Nordschleife) toru Nürburgring, ze stromymi podjazdami i zjazdami, obie maszyny doprowadziliśmy do granic możliwości. Kto wygrał? A może był remis? Na relację z testu w Zielonym Piekle zapraszam na stronę 22.

Kolejny temat: kaski karbonowe. Motocykliści dzielą się na ich zwolenników i przeciwników. Nie ulega wątpliwości, że są to produkty znakomicie rozreklamowane. To nie dziwi, jeśli wziąć pod uwagę, że są dość drogie. Czy tak samo jak drogie są bezpieczne i warte swojej ceny? Aby to sprawdzić, a przy okazji powalczyć ze stereotypami, przetestowaliśmy kilka modeli dostępnych na naszym rynku. Żeby utrudnić sobie zadanie, do testu dołożyliśmy kask kompozytowy, który miał stać się punktem odniesienia dla karbonowych. Okazało się, że kaski z włókien węglowych są... Stop! Nie będę zdradzał wniosków. Jednego możesz być pewny: informacje zawarte w tym teście (strona 70) są zaskakujące.

Na deser coś dla miłośników dużych prędkości. Na kilka tygodni przed największymi europejskimi targami motocyklowymi (EICMA) w Mediolanie Yamaha pokazała nowości na sezon 2020. Mieliśmy okazję wypróbować nową R-jedynkę. Jak bardzo jest ona rewolucją, a do jakiego stopnia ewolucją poprzedniej wersji? Dowiesz się tego, czytając raport z jazdy, który znajdziesz na stronie 18.

Po sukcesie internetowego quizu podbijamy stawkę. Nagrodą główną w naszym plebiscycie Best Bikes 2020 jest Triumph Scrambler 1200 XE. Jak wejść w jego posiadanie? O tym w kolejnym numerze.

Polecamy:

Forever Big Bang

Nowe owiewki, nowy spełniający wymogi normy Euro 5 silnik, zestrojone na nowo zawieszenia, zmodernizowane hamulce i spory pakiet elektronicznego wsparcia. Japończycy zadali sobie sporo trudu zanim pokazali światu najnowsze wcielenia superprzecinaków Yamahy - modele YZF-R1 i YZF-R1M.

Trzy razy naj

Model G 310 R to najtańsza i najprostsza maszyna w ofercie BMW. Czy ten lekki, stworzony z myslą o początkujących bikerów okaże się mistrzem niezawodności? Na to pytanie odpowiedział nasz test na dystansie 50 000 km.