Od redaktora:

Rozwiń

Na nie czekamy!

Zwykle o tej porze roku zasypujemy was informacjami o nowych modelach, które będą nas kręcić w kolejnym sezonie. mimo że koronawirus terroryzuje świat, tradycji musi stać się zadość!

W tym roku niemal wszystko idzie inaczej niż w poprzednich latach. Tradycyjnie jesień była czasem, na który czekaliśmy z  niecierpliwością, bo właśnie wtedy producenci informowali o nowościach, co pozwalało, żyjąc marzeniami, jakoś przetrwać zimę i dotrwać do wiosny. W tym roku jest inaczej. Największe i najważniejsze jesienne targi EICMA w Mediolanie zostały odwołane. Nie będzie więc szansy przyjrzenia się z bliska nowym motocyklom ani rozmowy z konstruktorami.
Jednak odwołanie targów nie oznacza odwołania prezentacji nowych modeli. Jest ich trochę, choć trzeba powiedzieć jasno, że nie są tak spektakularne, jak przed laty. Większość zmian w motocyklach narzuciła konieczność dostosowania ich do wymagań normy Euro 5. Wprawdzie obowiązuje ona od początku tego roku, ale sezon 2020 był traktowany jako okres przejściowy. Od przyszłego nie będzie już żadnej taryfy ulgowej, tzn. nie da się zarejestrować nowego motocykla, jeśli nie będzie spełniał tych wymagań.

Sporo dobrze znanych motocykli poddano wizualnemu liftingowi. Tu prym wiedzie Honda. Nowe kolory, atrakcyjniejsze malowania mają przyciągnąć kolejnych klientów. Kto jest dziś w stanie skonstruować (i przedstawić) całkowicie nowy motocykl? Tylko najwięksi. Jedną z najważniejszych premier jest Ducati Multistrada V4. Dosłownie na kilkanaście minut przed wysłaniem tego numeru do drukarni trafiły do nas szczegółowe informacje o tym modelu.
Innym motocyklem, na który z niecierpliwością czekamy, jest Suzuki Hayabusa. Teoretycznie powinien się pojawić wiosną przyszłego roku. W sieci aż huczy od plotek, jednak do momentu zamykania tego numeru nie mieliśmy żadnych oficjalnych informacji o tym sprzęcie. Część z nowości nadchodzącego sezonu prezentujemy na stronach 6–10. Tych maszyn nie da się obejrzeć na żywo, prezentacje nowych modeli będą za to dostępne w internecie. Dlatego zaglądaj na nasz profil na Facebooku, bo będziemy tam umieszczać filmy z premierowych pokazów.
Końcówka sezonu przyniosła smutne wiadomości. W październiku odeszli Mirosław Malec – wielokrotny mistrz Polski w enduro i filar sukcesu naszej kadry podczas Sześciodniówki enduro w 1993 roku; Xavier Retat – wieloletni zawodnik i mecenas sportów motocyklowych, właściciel firmy Polonia Cup oraz Roberto Marchesini – człowiek, który konstruowanie kół motocyklowych podniósł do rangi dzieła sztuki. Na zawsze pozostaną w naszej pamięci.

Polecamy:

Firestarter

Aprilia RS 660 to motocykl lekki, dynamiczny i wystarczająco mocny, byś świetnie bawił się jazdą w sportowym stylu. Czy to znaczy, że jest maszyną wyłącznie na tor? 

E jak airbag

Niedawno poduszki powietrzne odpalane za pomocą linki były nowością. Dziś jesteśmy już w erze elektroniki, więc najnowszymi airbagami sterują komputery. Jak spisały się poduszki w naszym teście i próbie ADAC?

Newsy

6 Nowości 2021

W tym roku motocyklowe nowości debiutują bez błysku fleszy i towarzystwa pięknych hostess. Zobacz, jakie maszyny będą nas kręcić w następnym sezonie.

Test i technika

22 Firestarter

Aprilia RS 660 to motocykl lekki, dynamiczny i wystarczająco mocny, byś świetnie bawił się jazdą w sportowym stylu. Czy to znaczy, że jest maszyną wyłącznie na tor?

28 Piękna i bestia w jednym

Nie od dziś wiadomo, że kolesie z MV Agusty są mistrzami stylu. Ich oszałamiająco piękne Superveloce 800 przekracza jednak wszelkie granice.

36 Turystyczne maluchy

Dzisiaj nikt nie jest w stanie zagrozić dużym turystycznym enduro. A co dzieje się wśród najmniejszych motocykli dla poszukiwaczy przygód? Sprawdzamy to na przykładzie KTM-a 390 Adventure i BMW G 310 GS.

44 Indiańska robota

Wbrew tradycji Indiana, Scout Bobber Twenty to nie cruiser. Jego silnik to petarda. Ogromna stabilność w zakrętach i wygodna pozycja za sterami to kolejne zalety bike’a.

48 Tesi na kawie

W ubiegłym roku Kawasaki uratowało Bimotę od zamknięcia. Na efekty współpracy nie trzeba było długo czekać. Tesi H2 to motocykl o ekstremalnej stylistyce i rzadko spotykanych rozwiązaniach technicznych. A jak jeździ Bimota Tesi H2 – bike o mocy 231 KM?

Serwis

54 Ostry jak skalpel

KTM 790 Duke od zawsze wywoływał skrajne emocje – miłość albo nienawiść od pierwszego wejrzenia. Ponieważ jednak nie samą miłością człowiek żyje, sprawdzamy, czy warto kupić 790 Duke’a z przebiegiem 50 000 km.

60 Elektrownie na kołach

Który z power cruiserów lepiej się sprawdzi w roli motocykla używanego – Yamaha VMax, czy Ducati Diavel?

68 E jak airbag

Niedawno poduszki powietrzne odpalane za pomocą linki były nowością. Dziś jesteśmy już w erze elektroniki, więc najnowszymi airbagami sterują komputery. Jak spisały się poduszki w naszym teście i próbie ADAC?

74 Pod nadzorem wielkiego brata

Zeznania naocznych świadków mogą się różnić między sobą, o czym policja czy prokuratura dobrze wiedzą. Dlatego lepiej polegać na nagraniach wideo. Sprawdzamy, jak działa motocyklowy wideorejestrator Mio MiVue M760D.

Magazyn

78 Znów ważny gracz

W trwającej 122 lata historii marki Indian było wiele ostrych zakrętów. Na szczęście od 2011 roku firma znów jest na fali wznoszącej.

84 Tysiące powodów do radości

Austriackie Alpy najczęściej kojarzą się z Grossglockner Hochalpenstrasse. Równie fajnym, choć o wiele mniej popularnym rejonem jest Zillertal. Trzytysięczniki spoglądające na tę dolinę, kryjące się między nimi jeziora oraz świetne winkle są znakomitym miejscem na spędzenie motocyklowych wakacji.

Sport

90 Wojna totalna

W MotoGP od dawna nie było tak wyrównanej walki. Na trzy wyścigi przed końcem sezonu kandydatów do tytułu jest aż sześciu. Z każdym wyścigiem ta grupa się zmienia. Najbardziej korzysta na tym zespół Suzuki...

94 Rea trafił szóstkę

Johnny Rea jest najbardziej utytułowanym zawodnikiem WSBK w historii. Ma 33 lata, mimo to nic nie wskazuje, że miałby kończyć karierę. Właśnie zdobył szósty tytuł mistrzowski z rzędu, a Kawasaki już szykuje mu motocykl na sezon 2021.